• Hoppentoss

4 meter brant slutning har ni förslag på heltäckande växter

Hej.

Vi har en slänt som är ca 4 meter ner.
    Vi skulle vilja ha förslag på enkla välskötta snabbväxande växter som täcker hela slänten eftersom den ej är lätt att ränsa, så måste det vara tåliga växter som tål både skugga och sol. Mest skugga.
    Det kan både vara buskar och lågväxande. Gran och löv, Även andra växter som är mer täckande...

Snälla ge oss många förslag så jag har lite att fundera på.

Kramar Tossan

• Svar på tråden 4 meter brant slutning har ni förslag på heltäckande växter
  • kitty79

Tja olika ölandstokar , finns många som är lågväxande och breder ut sig tex potentilla abbotswood (vit) , finns även jättesöta rödblommande låga stefandra (tror det stavas så) markkrypande med vinrakelikande blad fast mycket mindre , väldigt snabbväxande och täckande , jättedaggkåpa också täckande och väldigt skuggtålig.

det var vad jag kom på nu , har tydligen glömt bort en hel del sen jag jobbade med sånt här...

• Taninen

Hej!

Du kan gå in på www.hortogreen.com, där har de allt! Kika på Perenna växter så finns det en avdelning som heter Marktäckande perenner, där kanske du kan hitta några tips?!

Mvh Karin

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Bönan bf 29/6-08 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Tilde71

Mitt tips är Sockblommor (epimedium) Jättefin marktäckare som funkar i slänt med halvskugga. : )

• VIXIE

Liten stefanandra är jättefin,har ett böljande växtsätt och fin höstfärg,varför inte plantera Allium-bollar som kommer upp genom den också.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • sanna77

Om det är en slänt som är svår att rensa tycker jag att ni ska lägga ut markväv och plantera låga buskar. Ölandstok, krypen och krypoxbär tål torka bra.

• Hoppentoss

hej..

Tack för era tips...nu har jag lite att kolla upp på nätet. Jag är dålig på namn så jag kommer söka dem på nätet för att se vad ni menar...
    Jag återkommer....

Ni får gärna ge flera tips...

Kramis Tossan

• Guido

hmmm - om du kanske vill ha en vintergrön så tycker jag benved är en bra marktäckare. finns i olika färgställningar på balden och den kypande varianten få ringa bär som kan vara giftiga.

Svar på tråden 4 meter brant slutning har ni förslag på heltäckande växter