• Mysflint

Vill du räkna ut ditt medelbetyg?

Jag räknade nyss ut mitt medelbetyg och blev ganska besviken Vill veta era medelbetyg!

Här kommer länken där ni kan fylla i betygen (g,vg,mvg), och få det uträknat på ett ögonblick!

www.studentum.se/utbildning/rakna_ut_betyg.aspx

• Svar på tråden Vill du räkna ut ditt medelbetyg?
  • Mysflint

Ingen som vill dela med sig?

• AllStared

16.48

Vet dock inte om jag har uppnått slutbetyg.
    Har läst 23kurser.
    Betyg:

1 G14 VG8 MVGKurserna är = 2200poäng.
  • Mysflint

12.52, Hade 3 MVG, 10 VG och 18 G, trodde det skulle bli mer, det är verkligen extremt dåligt.

• AllStared

Läste detta:
     "Slutbetyg om 2350 gymnasiepoäng innehåller enbart betyg i nya kurser,
    dvs betyg som är daterade efter 2001-07-01.
    För grundläggande behörighet krävs lägst betyget Godkänd i minst
    2115 gymnasiepoäng.

Slutbetyg om 2301 gymnasiepoäng innehåller blandade betyg (dvs betyg satta både före och efter 2001-07-01).
    De gamla kurserna konverteras enligt Skolverkets föreskrifter.
    För grundläggande behörighet krävs lägst betyget Godkänd i minst 2071 gymnasiepoäng"

Mysflint skrev 2008-01-16 10:18:14 följande:
    12.52, Hade 3 MVG, 10 VG och 18 G, trodde det skulle bli mer, det är verkligen extremt dåligt.

Hur många poäng har du? kurstimmar totalt?
     Du kanske ska ta bort några G, och då få högre snitt.
  • Mysflint

2600 poäng + eng B men vet ej hur många poäng den var på.

Jag visste inte ens att man kunde ta bort några kurser för att få högre medel..

• AllStared

För att ha ett slutbetyg måste du ha rätt antal kurser/poäng varken mer eller mindre.
     ring utbildningsförvaltningen och kolla?

Mysflint skrev 2008-01-16 14:26:11 följande:
    2600 poäng + eng B men vet ej hur många poäng den var på.Jag visste inte ens att man kunde ta bort några kurser för att få högre medel..
  • AllStared

Hur många poäng?

Neisti skrev 2008-01-16 23:18:23 följande:
    17.41 blev mitt..... 15MVG 11VG 3G 1IG
  • Judy

Alltså ett G ger 10 poäng, ett VG ger 15 poäng och ett MVG ger 20 poäng. Har du ett VG i en 50 poängskurs så tar du 15*50, sedan lägger man ihop alla dessa och delar med det totala kurspoängtalet. Om man vet detta kan man ju se på ett ungefär hur mycket i snitt man har, och att fullt snitt är 20 är ju inte så konstigt om ett MVG ger 20p 20 i snitt = alla MVG

Dessutom får man högre snitt om man har MVG i en hundrapoängskurs än MVG i en femtiopoängskurs.

Svar på tråden Vill du räkna ut ditt medelbetyg?