• Ina79

Detta småätande...!

Min son på 3,5 år... han vill gärna småäta konstant! Hittar allt möjligt hela tiden. Han äter inte rejäla måltider utan kan småäta allt möjligt; mackor i mängder, morötter, russin, ja allt han kan komma på, han rotar själv och spiller och kladdar. Han ska ALLTID sitta framför tv:n....
    Vi har oerhörda bråk om detta.
    Förstår inte varför han är så rastlös när det gäller maten!
    vad ska vi göra?!

• Svar på tråden Detta småätande...!
  • Mithera

Om han småäter mest hela tider så är han kanske inte hungrig när det serveras mat och äter därför inte ordentligt med mat. Det i sin tur kan ju leda till att han blir snabbare hungrig och därför småäter - en en härlig ond cirkel . Det kan ju oxå vara så att han äter för att ha något att göra... Mina barn har en tendens att vilja stoppa något i munnen när de har tråkigt, men det får de inte.

Du undrar vad ni ska göra? Stoppa småätandet! Låt honom inte ta saker att äta mellan måltiderna. Klart att han kommer att protestera, men det hör väl till...

• Ina79

Där har vi det, han har ju tråkigt och är rastlös. Men jag försöker avleda honom med annat, men då blir han jobbig!!

Men måste verkligen sätta hänglås på allt snart, för han lyder inte mig alls...

• Sofye

John är likadan.. en trotsig liten 2åring.. han passar oftast på när jag ammar lillasyster Sigrid.. BAh han når jue allt nu! Tar stolar och klättrar :/

ღ John 2oo5 och Sigrid 2oo7 ღ
  • Mithera
    Ina79 skrev 2008-01-15 21:57:13 följande:
    Där har vi det, han har ju tråkigt och är rastlös. Men jag försöker avleda honom med annat, men då blir han jobbig!!Men måste verkligen sätta hänglås på allt snart, för han lyder inte mig alls...
    Han kommer att fatta att du menar NEJ, när du säger NEJ - efter ett tag i alla fall , om du är konsekvent vill säga. Ungar testar ju gränser mest hela tiden och kanske särskilt i 3-4års åldern... Han måste ju kolla om det som var NEJ igår även är NEJ idag . Bra att du försöker hjälpa honom att hitta på saker, men ibland är livet tråkigt - det måste även små barn lära sig.
    Lycka till med hänglåsen .
Svar på tråden Detta småätande...!