• busfrönr1

Vaknade av att ha satt saliv i halsen!

I natt vaknade jag av att jag hostade och hade satt saliv i halsen i sömnen. Läskigt. Höll på att hosta en stund och sedan lossnade det.

Har detta något med graviditeten att göra? Har aldrig gjort så här tidigare. Är i v. 38. Någon med liknande besvär, eller som vet vad det kan vara?

• Svar på tråden Vaknade av att ha satt saliv i halsen!
  • Guido

hade ökad ¨slemproduktion¨ även förra grav. Nu denna återigen och tidigt fast mest problem med näsan. Så det låter inte konstigt det du beskriver :)

• Minora

Lustigt att du beskriver det så, har aldrig hört talas om någon med samma problem som jag tidigare.

I flera år nu så har jag periodvis vaknat av att jag inte kan andas, har då satt saliv i fel strupe, känns det som.

Ett tag kunde det ske flera gånger per natt, under flera månader. Sedan höll det upp ett tag.

Jag funderade på om det kunde bero på att jag rökte under nästan 10 år, att det säkert kunde påverka saken. Men jag utgår kallt ifrån att du inte är rökare nu under graviditeten så då kan det inte vara en gemensam faktor.

Tilläggas bör att sedan jag gick ner 26 kilo och blev normalviktig så har det nästan upphört helt, har bara inträffat en enda gång och det var när jag blev gravid nu.

Kanske kan det ha att göra med någon form av tryck när man ligger och sover, som kanske ter sig likadant både som överviktig och som höggravid?

Obs, det här är helt taget ur luften, mina egna funderingar kring saken. (någonting som jag ändå har funderat på mycket eftersom att både jag och min sambo blir väldigt oroliga när det händer)

• busfrönr1

Minora: Intressant, att höra att det är någon mer som har gjort så här. Men det var verkligen obehagligt. Teorin du har låter faktiskt rimlig. Kanske då i kombination med som Guido skriver att man även har ökad slemproduktion under graviditeten.

Har du kommit på något knep som hjälper?

• LabLover

Det där har även jag varit med om. Det är riktigt obehagligt att vakna på natten med känslan av att inte kunna andas!

Det var länge sedan det hände nu. Möjligtvis hände det några gånger under förra graviditeten men inte så att jag minns att jag kopplade ihop det med just graviditeten.

Trodde även jag att jag var ensam om det!

♥ Underbar dotter f. juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 24 mars 2008 ♥
  • denjagär

jag har med liknande besvär... är det inte saliv så är det för att jag är så otroligt torr att tungan liksom ramlar ner och fastnar i halsen och man kan definitivt inte andas (inbillar jag mig iallafall) , väldigt obehagligt.

Det kan var så att det är som någon ovan säger att slemproduktionen ökar under graviditeten, själv så dreglar jag något enormt, när jag sover/vilar. Konstig kombination det med torr och dregel, men det händer mycket i kroppen under graviditeten. Jag tror inte man behöver oroa sig.

• Åsa med 3

Hej! Jag är i vecka 28, och jag får både saliv och sura uppstötningar i fel strupe & börjar hosta/kvävas som en tokig på natten...Jag tror det har med trycket på magsäcken att göra bla...

Liiten tröst är det ju att man inte är ensam i eländet iaf!

BF 080408
  • Themis

Jag vaknar också och kippar efter luft ibland på natten. Jag har aldrig rökt, har inte astma, är normalviktig och gjorde det både gravid och ogravid. Ibland kan det ske flera gånger på en natt och ibland med månader emellan.

Jag tror det är "normalt" så tillvida att vi har flera system som ser till att andningen funkar. Får vi saliv i halsen eller om man faktiskt får tillfällig syrebrist p g a för grund andning eller "snarkproblem" så kickar reservsystemet in och väcker en lite brutalt så där.

Jag har ingen bättre förklaring och det kan vara väldigt obehagligt men vaknar gör man ju i alla fall...

• LabLover
    Themis skrev 2008-01-15 21:42:12 följande:
    Jag vaknar också och kippar efter luft ibland på natten. Jag har aldrig rökt, har inte astma, är normalviktig och gjorde det både gravid och ogravid. Ibland kan det ske flera gånger på en natt och ibland med månader emellan.
    Precis som för mig. Finns liksom inget att skylla på
    ♥ Underbar dotter f. juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 24 mars 2008 ♥
Svar på tråden Vaknade av att ha satt saliv i halsen!