• HannaHYLK

Åka snowboard som gravid

Hej, jag tänkte höra om någon har erfarenhet av att åka snowboard som gravid. Kommer i så fall vara runt v. 24 när jag åker. Det är 8 veckor dit och just nu har jag inga andra besvär än illamående och har nog snarare gått ner i vikt än upp...

• Svar på tråden Åka snowboard som gravid
  • Minora

Nu är vintersporter så långt ifrån mitt område som det bara kan bli.. ;)

Men när jag var hos min moster sist så visade hon bilder på när hon var höggravid med sin dotter för 18 år sedan.

Hon var då i alperna med sin man och åkte slalom som en galning, några veckor senare föddes dottern.

Kanske inte är att rekommendera att göra så sent (trodde faktiskt inte att man fick resa så sent i graviditeten med flyg) men för henne gick det utmärkt i alla fall. :)

• Malwa06

vi åker mycket skidor o bräda o vet att ngn nån gång sa till mig att inte åka efter en viss vecka men kommer tyvärr inte ihåg?? men ring till din barnmorska på gyn o fråga=)

• Swettie22

Ja du inget som jag personligen skulle rekomendera, men hör med din barnmorska på MVC,så får du ett korekt svar direkt istället...

• marysoul

jag har vart assugen på bräda, men tycker inte att det är värt risken. man kan ju ändå ramla rätt ordentligt även att man är duktig. och det är ju oftast hårt underlag, vilket ju gör att ett fall på magen kan nog slå rätt hårt.. en kompis som åkte på proffnivå bröt nacken för ett par år sen och är nu förlamad.. kan ju liksom hända även dom bästa!

Så jag valde iaf att avstå den här säsongen!

nåt annat än att de skulle kunna va farligt för bebis vid fall kan jag inte komma på, men det räcker till anledning för mig iaf..

• HannaHYLK
    marysoul skrev 2008-01-15 20:52:54 följande:
    jag har vart assugen på bräda, men tycker inte att det är värt risken. man kan ju ändå ramla rätt ordentligt även att man är duktig. och det är ju oftast hårt underlag, vilket ju gör att ett fall på magen kan nog slå rätt hårt.. en kompis som åkte på proffnivå bröt nacken för ett par år sen och är nu förlamad.. kan ju liksom hända även dom bästa! Så jag valde iaf att avstå den här säsongen! nåt annat än att de skulle kunna va farligt för bebis vid fall kan jag inte komma på, men det räcker till anledning för mig iaf..
    Jag känner snarare tvärtom. Det gäller att passa på nu, för sen kommer jag inte hinna. Jag kommer definitivt åka snowboard den här vintern (men får väl passa på med korta turer tidigare). Men det vore ju kul att komma iväg till Åre också några dagar...

Självklart kan man trilla på magen, men just det känner jag mig inte orolig för... Det enda jag funderar över är hur jag själv ska orka om magen har hunnit bli stor då.
  • Gummisnodden

Ja älskar att åka skidor! Och är bra på de oxå. Men är nu i vecka 25 och ja tror inte ja skulle kunna åka skidor nu, men ja har enorm foglossning och får yrselanfall bara ja går upp för en längre trappa! Va de gäller bara magen så skulle ja nog kunna/orka åka, men de skulle göra enormt ont å rammla på den.

2 barnsmamma - 2004 & 2005 + En liten i magen BF 080504! ( v.25 )
  • silverflame

Min barnmorska åkte skidor i månad åtta! Jag åkte snowboard i v 15-16 och det gick bra. Man får ju åka efter förmåga och inte tokköra. Jag ramlade ett par gånger och det var inga farligheter. Det är ingen fara så länge du åker efter förmåga =)

• HannaHYLK
    silverflame skrev 2008-01-16 07:06:16 följande:
    Min barnmorska åkte skidor i månad åtta! Jag åkte snowboard i v 15-16 och det gick bra. Man får ju åka efter förmåga och inte tokköra. Jag ramlade ett par gånger och det var inga farligheter. Det är ingen fara så länge du åker efter förmåga =)
    Det låter bra! Jag är i vecka 15 och det skulle absolut inte vara något problem att åka nu. Kommer definitivt att åka om 1,5 vecka, men då är det bara en endagarstur. Det som känns tveksamt är om kroppen har blivit tjock och hamnat i obalans om 8 veckor. Om 4 veckor är det säkert fortfarande lugnt liksom. Men jag ska försöka få tag i nån barnmorska som kan berätta hur skyddat barnet är om man trillar på magen i v.23, för det är ju det som alla verkar se som den stora risken. Något jag själv inte tänkt på (eftersom jag har lite svårt att leva mig in i hur stor magen är då).
  • emmizenma

Jag tror det är lungt att åka om man är van och mår bra! Jag skulle inte åka men det är bara för att jag inte kan åka bräda och skulle nog ligga och kravla i backen
    Det här med magen är ju idividuellt men  jag hade inte så stor mage i v.23.
    Jag har ridit under min graviditet och det är ju en "risk sport" men min BM sa att så länge det känns bra är det ingen fara och hon menade på att det kroppen är van med att göra innan graviditeten kan man göra under graviditeten så länge som det känns bra!

• Beachlinis

Jag tror också det är lungt att åka snowboard. Risken att barnet ska ta skada även om du ramlar på magen är minimal. Bebisen ligger väldigt skyddad i magen omgiven av fostervatten. Själv spelade jag beachvolleyboll, en sport med mycket hopp, slängningar mm, fram till vecka 17 i min graviditet. Hade säkert kunnat fortsätta till vecka 23, men säsongen tog slut och kondisen började bli sämre. Nu är jag i vecka 41 och vill bara att det här bebisen ska komma ut!!!!!!!!!!

Svar på tråden Åka snowboard som gravid