• rött och guld

chockad!!!

hej!
    jag är en person som normalt har STENKOLL på ekonomin.
    denna månaden hade jag 1300+815= 2.115kr att leva på efter att sparandet och räkningar va betalda.

1.300 till mat och övrigt,400 konultarvorde och 415 busskort.
    har denna månaden glömt att föra anteckningar vart jag har handlat och för hur mycket(brukar alltid göra detta)
    kollade in på min internet bank och där står MINUS 350KR!
    det är första gången i världshistorien som mitt konto står på minus.
    vad gör man?

nu blir det till att köpa ett litet noteringshäfte att ha i plånboken,och skriva upp direkt när man handlat nåt.
    antagligen har nån affär dragit sent sa sambon.
    jag trodde de drog summan direkt?
    eller ska man behöva plocka ut KONTANTER?
    nä, jag har ju vanligtvis koll.
    TRIST!!
    men sambon sa att han ska sätta över pengarna plus pengar till läkarbesöket jag ska göra på torsdag.
    *GRRR*

• Svar på tråden chockad!!!
  • susye

låter konstigt för de allra flesta ställen drar ju pengarna direkt o om de inte gör det så reserveras beloppet o dras från kontot så man inte kan övertrassera

fixa ett kontoutdrag o kolla vad som hänt

• rött och guld
    susye skrev 2008-01-15 21:13:14 följande:
    låter konstigt för de allra flesta ställen drar ju pengarna direkt o om de inte gör det så reserveras beloppet o dras från kontot så man inte kan övertrasserafixa ett kontoutdrag o kolla vad som hänt
    ska ringa banken imorgon.
  • susye

rött och guld skrev 2008-01-15 21:33:43 följande:

ska ringa banken imorgon.
    har du pratat med banken?
  • rött och guld
    susye skrev 2008-01-16 15:11:32 följande:
    rött och guld skrev 2008-01-15 21:33:43 följande:
    har du pratat med banken?
    det är 30minuters vätetid i kö......
  • versan

Har du kort och betalar med det så kanske dom har dragit årsavgiften på den.
    En tanke bara!
    Sen kan det hända att pengarna ej dras på en gång av affärerna.

• rött och guld
    versan skrev 2008-01-16 15:28:18 följande:
    Har du kort och betalar med det så kanske dom har dragit årsavgiften på den.En tanke bara! Sen kan det hända att pengarna ej dras på en gång av affärerna.
    nej årssvgiften är det inte den vet jag när den dras.
    jag tror mer på att jag varit i flera affärer tätt inpå och som du säger,det har ej dragits direkt utav affären.
    men man tycker ju att det borde bli reserverat iallfall,och jag kan väl inte handla på visakortet för pengar jag inte har? eller kan jag det?
  • susye

rött och guld skrev 2008-01-16 15:44:02 följande:

nej årssvgiften är det inte den vet jag när den dras.jag tror mer på att jag varit i flera affärer tätt inpå och som du säger,det har ej dragits direkt utav affären.men man tycker ju att det borde bli reserverat iallfall,och jag kan väl inte handla på visakortet för pengar jag inte har? eller kan jag det?
    om du har kredit på visa kortet kan du handla för pengar du inte har dvs på krediten men då borde det inte bli minus å kontot utan mer att krediten är använd till ett visst belopp
  • miss chilli

Ibland tar det flera dagar innan det dras från mitt konto, lite irriterande. Men det är ju bra om din sambo kan föra över pengar så att du inte får straffavgift.

• rött och guld

miss chilli skrev 2008-01-16 16:39:45 följande:

Ibland tar det flera dagar innan det dras från mitt konto, lite irriterande. Men det är ju bra om din sambo kan föra över pengar så att du inte får straffavgift.
    det är fixat,nu är det +149kr på kontot och imorgon sk jag till sjukan så då kommer jag ta ut 100kr i utagsautomaten innan jag går dit(det kostar 80kr)
  • Ericsmamma

jag råkade ut för att en affär inte drog med en gång, dem drog 1½ månad efter köptillfället, och då hade man ju redan glömt de och blev jättechockad att kontot helt plötsligt va 800 kr back.. så den affären handlar jag inte på mer. helvete va arg jag va.. tänkte ju inte på då att det inte va draget med en gång, och så glömdes det ju bort, borde väl haft mer koll.. men så är det ibland har man annat o tänka på så glider lätt ur minnet.

• Jennyrockar

Det där har hänt mej flera ggr (okje jag är lite slarvig å har lite dålig koll ibland!! ;)) att man handlat i en affär som accepterat mitt kontokort, fast det sen visat sej att jag eg inte hade tillräckigt med pengar på kontot.

När jag pratat med banken om detta så säger dom att jag får hålla koll själv, att det inte är deras fel att affären kan ta pengar trots att det inte finns ngr där.

Själv tycker jag att det borde vara självklart att affärens kort-terminal borde säga ifrån om det inte finns tillräckligt med pengar på kortet.

~Isaac 9/7-05 å Morgan 9/10 -06~
  • Elli47

Jag har ett noteringshäfte där alla intäkter och utgifter skrivs upp i kronologisk ordning oavsett de dragits från kontot eller inte. På så vis vet jag alltid hur mycket pengar jag har tillgängligt.

• rött och guld
    Elli47 skrev 2008-01-18 09:23:55 följande:
    Jag har ett noteringshäfte där alla intäkter och utgifter skrivs upp i kronologisk ordning oavsett de dragits från kontot eller inte. På så vis vet jag alltid hur mycket pengar jag har tillgängligt.
    ja, jag får börja med det!
  • Majras

Har du swedbank? För många har haft problem med att dom dragit pengar man handlat för innan jul, nu i januari

• Theorese

Internet bank är ju annars ett bra alternativ till noteringshäfte, då kan man ju stämma av närsomhelst hur mycket som finns på kontot och även se vilka belopp som är reserverade.

Alla affärer är heller inte uppkopplade on-line hela tiden heller, vilket gör att det kan dröja innan pengar dras.

Svar på tråden chockad!!!