• millis84

pingstkyrkan

Har några frågor om pingstkyrkan och frösamling...

1. Får man vara sambo? (ej äktenskap)

2. Får man ha barn utan att vara gifta?

3. Kan man kalla denna rörelse för en SEKT?

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden pingstkyrkan
  • Pirog

tycker personligen helt klart att det är en sekt. på fråga ett och två, så vill de ju att man inte ska ha sex innan äktenskapet, det är väl svar på båda. eftersom man kan bli frälst i vilket skede som helst i livet och därmed förlåten, så kan även sambos och ogifta föräldrar bli pingstvänner, fast då gifter de sig.

• Merikarvia

Hej! Tycker nog inte att pingstkyrkan är en sekt, det finns värre. Man får ha barn utan att vara gift, dom flesta jag inom pingst är gifta om man lever som ett par. Dom är helt vanliga människor precis som du och jag. ingen är fel fri.

• ThisIsMe

1. Ja

2. Ja

3. Nej

Jag är med i en pingstförsamling sedan några år tillbaka och det finns inga regler alls. Det viktigaste är tron på Jesus. Sen finns det i Bibeln många "regler" om hur man bör leva sitt liv men det är ingen i församlingen som tvingar en att leva på ett visst sätt. Det är sånt man får komma fram till själv. Å andra sidan uppmuntras det inte till okristligt beteende.

Ni som tycker att Pingstkyrkan är en sekt. Vaför tycker ni det? Jag har aldrig stött på något sekt-beteende i en enda pingstkyrka. Sen är det så klart skillnad mellan olika församlingar och som besökare är det ju svårt att veta vad som pågår bakom kulisserna.

• riot

Inget är förbjudet, däremot så tittas det snett på att bo sambo och ha barn utan att vara gifta. Det blir lite tissel och tassel sådär. Det skiljer nog väldigt mycket från församling till församling men så har jag upplevt dom allra flesta pingstförsamlingar här i närheten. Väldigt fördömande och väldigt obehagligt.

• Pirog

Har varit del av en familj som var pingstvänner i 10år. mina fd svärföräldrar var dögoa människor,men att tro på demoner,tungotalande,betala in en tionde osv.. ses av många inklusive mig som sektbeteende.

• millis84

Jag har en vän som är tillsammans (3månader) med men man som är med i en pingstkyrka i sthlm... han "måste" gå i kyrkan varje söndag och är extremist i detta!!

Han säger att om hon blir gravid så måste min vän göra abort pga att de inte är gifta. Kan detta stämma?

Han vill/måte gifta sin NU!! Typ 2008 och skaffa barn...

Kyrkan får inte veta att dom är tilsammans...Han kan bara berätta att de är tillsammans om det är planerat att de ska gifta sig...

• riot

Jag skulle inte kalla det sekt enbart för att det inte är betäcknat som en sekt. För att vara en sekt måste det uppnå vissa kriterier, och det har inte pingstkyrkan uppnått. Däremot är det någonting jag håller mig långt ifrån och något jag tycker är riktigt obehagligt!

• Taggtroden

Pingstkyrkan som helhet kan man inte klassa som sekt. Men sedan finns det säkert vissa församlingar som upplever till kriterierna för att kallas sekt. Det låter ju lite skumt att den där killen är så nervös för att visa att han har en flickvän som han inte planerar att gifta sig med, men det kan lika gärna vara för att han är rädd att bli tittad snett på, som faktiskt en del människor gör på människor som inte lever som dom tycker att man ska göra. Sådana människor finns överallt. Inte bara i religiösa samfund. Men det är ju trist att killen inte vågar stå upp för sin egen livsstil för sin församlig.

• Pirog

Ts,låter som din vän hittat en riktig hycklare dessutom. Vadå abort? Ska ju inte nuppas innan giftermål och abort är inte något man får göra.

• Merikarvia

Mina föräldrar är pingstvänner, tycker inte att dom är sekteristiska. Låter lite konstigt m din väns kille att ska tvinga henne till abort bara för att dom inte är gifta, han låter väldigt omogen, hon borde dumpa honom! Det finns 1000 andra goa killar, pingstvänner eller ej./fd pingstvän numera missionare

Svar på tråden pingstkyrkan