• pancake

kolik + akupunktur

Nån som har erfarenhet av just akupunktur mot spädbarnskolik??
    Har läst ett par solskenshistrier i "Vi föräldrar"....

Vår dotter har sååå ont i magen... det gör omt att se henne ha så ont.... Vi provade minifom i två veckor.. men i takt med att vi höjde dosen blev hon bara sämre o sämre...

Nu har jag i alla fall fått tag på en som utför akupunktur och ska ring imorgon... ville bara höra andras erfarenheter...!
    tack!

• Svar på tråden kolik + akupunktur
  • Edwin07

I min mammagrupp var det en mamma som till ett kolikbarn som blev hjälpt! REdan efter 1:a gången blev det bättre, hon gick på 3 behandlingar och sedan var barnet bra. De brukar sätta en nål mellan tumme och pekfinger i några sekunder.

Se till att det inte är en studie bara, för jag ville att min son skulle få behandling eftersom han var orolig de 2 första månaderna (o jag med), men de höll på med en studie, och där fick hälften av barnen behandling och de andra inte. De som inte fick behandling, erbjöds behandling efter 6v (kändes väldigt långt). Jag har hört av BVC att det är många som blir hjälpta.

Så jag skulle definitivt ta en behandling!

• Edwin07

I min mammagrupp var det en mamma som till ett kolikbarn som blev hjälpt! REdan efter 1:a gången blev det bättre, hon gick på 3 behandlingar och sedan var barnet bra. De brukar sätta en nål mellan tumme och pekfinger i några sekunder.

Se till att det inte är en studie bara, för jag ville att min son skulle få behandling eftersom han var orolig de 2 första månaderna (o jag med), men de höll på med en studie, och där fick hälften av barnen behandling och de andra inte. De som inte fick behandling, erbjöds behandling efter 6v (kändes väldigt långt). Jag har hört av BVC att det är många som blir hjälpta.

• Edwin07

• Smulan1979

En kompis till mig gjorde behandling hos hon i Stenungssund (som jag har för mig att det stod om i "Vi föräldrar"). Hon sa att de märkte förbättring hos deras dotter på en gång och rekommenderar det verkligen.

• Någon

Min son fick akupunkturbehandling efter fyra månaders svår kolik. Han blev påtagligt mycket bättre efter tre-fyra behandlingar (då hade hans kolik varit jämndålig i flera månader). För honom krävdes det ganska många behandlingar men alla andra som jag har pratat med har behövt allt från två till sju. Jag ar oerhört skeptisk till akupunktur mot kolik innan detta men svängde när jag såg dess påtagliga effekt. Vi känner verkligen att det var det som slutligen räddade vår son.

Jag råder er definitivt att prova. För oss var det det enda som har fungerat överhuvudtaget. Vi provade alla andra tips - mjölkfri kost, kryddfri kost, spädbarnsmassage, minifom, amma upprätt, pip - you name it (dock provade vi inte dicykloverinhydroklorid-medicin eftersom vi blev avrådda av så många inom sjukvården).

Lycka till - hoppas det fungerar lika bra för er dotter som det gjorde för vår son!

• april79

Vi har gått hos Marianne i Stenungsund och min son blev mycket bättre! Du kan inte förlora något på att prova - man känner ju sig så hjälplös. Vi fick gå sex ggr innan det fungerade. Men upptill akupunkturen kommer du få gå på en mycket strikt diet, där du inte får äta någon som helst gasbildande mat eller mjölk (ej heller mjölkpulver i mat o dyl.), soja, inga direkta kryddor och en hel del annat. Det är tufft, men man vänjer sig. Detta om du ammar vill säga! För vår del har det verkat som att Abbe (min son) är mjölkkänslig, eftersom att han fick ont i magen så snart jag provade mjölk, och ev. även soja, på nytt. Ska prova snart igen och nu är han 4 månader. Så jag vet egentligen inte om det är akupunkturen eller den mjölkfria/sojafria kosten som har hjälpt, men jag rekommenderar dig som sagt verkligen att prova!!! Är värt vartenda öre. Lycka till och hör gärna av dig om du har undringar.

• Britt Blå

Tänkte låna tråden...

Min son har jätte ont i sin magen dessutom kräks han sjukt mycket... Vill prova akupunktur för att se om magontet försvinner men hur hittar jag en? Bor i Stockholm (vill ju han en som kan...)

Hanna

• Cheeri

Min dotter hade kolik, skrik hela tiden, men mest på kvällarna. Efter första behandlingen satt hon i sin babysitts hela kvällen och bara log. Hjälpte henne otroligt mycket.

• pancake

skönt att höra så många positiva!!!
    vi har fåt tid imorgon 15.30.... håller tummarna!

april79: menar du att du var tvungen att avstå produkterna en tid innan ni fick påbörja akupunkturen... eller från och med behandlingstillfälle 1... ?

jag har inte fått några restriktioner alls än så länge....
    jo att prova mata var tredje timme, dvs inte så ofta för hon märkt stor skillnad med betydligt fler kolikbarn sen bvc's nya rekomendationer med fri amning.... INTRESSANT......

fler m erfarenheter?

• april79

pancake skrev 2008-01-16 20:42:28 följande:

skönt att höra så många positiva!!!vi har fåt tid imorgon 15.30.... håller tummarna!april79: menar du att du var tvungen att avstå produkterna en tid innan ni fick påbörja akupunkturen... eller från och med behandlingstillfälle 1... ? jag har inte fått några restriktioner alls än så länge....jo att prova mata var tredje timme, dvs inte så ofta för hon märkt stor skillnad med betydligt fler kolikbarn sen bvc's nya rekomendationer med fri amning.... INTRESSANT......fler m erfarenheter?
    Hej igen! Nej jag behövde inte avstå innan akupunkturen utan började samtidigt - alltså i samband med första behandlingstillfället. Sen fick vi också rekommenderat att inte amma för ofta, eftersom att det gör att tarmarna måste överarbeta. Om du vill ha lite tips angående kosten är det bara att höra av dig! Jag har kommit på en hel del recept som fungerar. Ska du till Marianne eller vart ska ni gå?
  • pancake

aPRIL 79
    Tack!
    nejj vi ska inte till Marianne... bor i Karlskoga o trodde aldrig att det skulle finnas nån här i närheten... trodde det var sthlm eller marianne som gällde... men vi har faktiskt fått tag på en tjej som heter Annika här i stan! mkt psaktiskt... hoppas bara hon är bra åxå!

Hör gärna av mig igen för recepttips.. jag har ingen koll alls just nu på hur man skall bära sig åt för att undvika mjölkprodukter.... kanske bra tllfälle att stoppa i sig mer frukt o grönt;)

Är det inte konstigt att BVC inte nämner detta med mat för ofta och att tarmarna får överarbeta... förstår ju klart att det är ett av problemen... hon är redan så mycket bättre UTAN BEHANDLING!

• mothermary

Britt Blå:

Jag kan VARMT rekommendera AAA-kliniken vid Odenplan när det gäller akupunktur. Jag har gått där mycket i början av graviditeten och några gånger efter förlossningen. Min dotter har fått behandling en gång. Se www.aaa-kliniken.se . Lycka till!

• april79

Hej Pancake! Är bara nyfiken på hur det har gått för er med akupunktur, diet etc?

• Pyre på väg

Meja fick akupunktur två dagar i veckan i tre veckor av Kajsa Landgren i Helsingborg. Jag och min sambo är absolut övertygade om att akupunkturen gjorde så att koliken gav med sig.

Meja 070120
Svar på tråden kolik + akupunktur