• Amatea

Hur känns det om man får blodpropp?

Jag har haft ont djupt inne i vänster unerben hela dagen utan att jag vet med mig att jag överansträngt mig eller så. Är lite nojjig och sökte på blodpropp på nätet och fann att risken för det ökar vid graviditet. Men hur känns det om man skulle ha en blodpropp i underbenet? Det molar och värker hela tiden men inte så mycket, på en skala på 10 skulle jag säga 4,5. Benet är inte svullet.
    Hoppas någon vet mer om blodproppar och hur det kan kännas!

• Svar på tråden Hur känns det om man får blodpropp?
  • Börnen

När jag hade mina blodproppar så kändes det inte mycket alls...som träningsvärk efter ett sendrag ungefär. Sök om du är orolig så får de kolla...annars kan du ju ringa sjukvårdsupplysningen och fråga.

Det vanligaste är väl annars smärta, svullnad, rodnad, värme, ev lite feber osv.

Jag hade litelite ont i benet, en känsla av att jag borde kolla upp det. På akuten trodde de inte att det var något, och det gjorde väl inte jag heller. Hade dock lite feber. Fick ta en blodförtunnande spruta och återkomma morgonen efter då ultraljudet hade öppet som kollar efter proppar...och då hade jag ju faktiskt en propp.

Numera har jag kollat upp ett antal "proppar", som visade sig inte vara något. Men de har alltid varit gulliga och aldrig nonchalerat mig. Känns skönt, när de kollat så vet man ju och slipper oroa sig!

Kram och lycka till!

• lillith

Det behövs inte kännas något speciellt. Jag hade helt "fel" symptom när jag fick min bamsepropp. Därför blev jag inlagd på ortopeden i en vecka och alla läkarna var övertygade om att jag hade infektion i höften. Fick ligga med strängt sängläge vilket säkert inte gjorde saken bättre. Efter en vecka blev mitt ben blått och då upptäcktes bamseproppen och då blev allt brått...

Är du orolig så sök. Jag vet inte om de kan göra en flebografi när man är gravid men du kan i allafall bli klämd och känd på i benet, och de kan om de vill göra ett ultraljud över benet.

Det är säkert så att du "bara" är svullen i benet. Vid graviditet har man större cirkulerande blodvolym vilket orsakar svullnad - och svullnaden kan ge de symptom du beskriver. På nätterna kan man även få kramp i benen. Testa stödstrumpor som finns att köpa på apoteket, kan hjälpa och motverkar även risken att få åderbråck lite grand.

• Rapunzella

De klassiska symtomen på djup ventrombos är smärta,svullnad, rodnad och värmeökning.

Dock är det inte alls säkert att man har alla symtomen, många har kanske bara ett. På det sjukhus där jag jobbar är man väldigt generös med att göra röntgenundersökningar (flebografier) på misstänkta DVT:er, just för att det går nästan inte att säga annars att det inte är något.

Vi gör aldrig flebografier på gravida - jag skulle velat ha ett ultraljud då istället, även om det inte är lika bra som diagnostik som en flebografi.

Eventuellt kan man komplettera med ett blodprov som heter D-dimer, men det är ett ganska osäkert prov som lite diffust säger "nja, det kan kanske vara något där...", så många läkare är inte så förtjusta i det för det kan skapa mer undringar än svar ibland.

Lycka till!

• Amatea

Tusen tack för svaren!
    Hampelina eller någon annan- kan man ha dvt som går tillbaka? Kan en ev. propp lösa upp sig själv?
    Och om inte, är det alltid så att proppen vandrar vidare eller stannar den vanligen kvar i benet? För det är väl så att dvt _kan_ ge lungemboli? Finns det någon risk att proppen går vidare till moderkakan? *okunnig*

Svar på tråden Hur känns det om man får blodpropp?