• Micaela

Hur "lär" man de sitta utan stöd?

Min tjej har kunnat sitta stadigt med stöd i ca 2 månader och sätter man henne i hörnet i soffan tex kan man släppa henne och hon sitter jättebra. Händer även att hon lutar sig lite framåt så hon bara har lite stöd vid armarna och hon sitter jättebra. Även i knät kan man släppa bakom och bara hålla emot framför henne och hon sitter jättebra.
    Men om man har henne på golvet och försöker sätta henne så säckar hon bara (lutar sig framåt) om man inte håller i.
    Är det för att hon är så liten (ca 4 månader och 2 veckor) som dte inte går Hennes rygg kanske inte pallar?
    Men jag tycker det är konstigt för det går ju så bra i knät och i soffan!

• Svar på tråden Hur "lär" man de sitta utan stöd?
  • Pallas

Frågan du bör ställa dig är istället varför man ska göra det, tycker jag.

• Maggis

Kände aldrig något behov av att "lära" Melker sitta utan stöd; det fixade han själv när han var mogen för det. Tror dessutom inte att en 4 månaders bebis har den styrkan och balansen som krävs. Tycker nog du kan lugna dig en smula; det kommer. Varför ha bråttom?

• Pejo

De lär sig själva sitta när de är redo för det.

• Micaela

Nej det är inget behov jag har att jag måste lära henne, tror ni missuppfattade! Dessutom är hon ju så liten så jag har ingen panik, jag bara undrade eftersom det går så bra i knät och i soffan men inte på golvet! Hur ska jag kunna veta hur man brukar göra, och hur mycket man måste hjälpa till? Jag har aldrig haft barn förut och har inga småsyskon.

• J o E

Man kan inte "lära" sina barn att gå fortare fram i utvecklingen! Däremot kan man ge dem alla möjligheter att utvecklas i den takt som är deras egen. T ex vänja dem vid att tycka om att ligga på mage så att de kan öva sina krypreflexer och andra motoriska färdigheter, något som är svårare att göra om man tillbringar hela dagen på rygg eller i en babysitter.

Dessutom är det absolut inte konstigt att en 4 månaders bebis inte sitter själv utan stöd! Sluta ha så bråttom i utvecklingen och njut av ditt barn i stället

• Favvoanna

Min dotter började sitta utan stöd på golvet vid 6 månader. Innan det satt hon oxå stadigt i soffan och knät. så det kommer tids nog. Hon är nog lite för liten än för att klara att sitta på ett hårdare underlag.

• Micaela

Men jag HAR INTE BRÅTTOM! Sluta nu! Jag sa aldrig i mitt första inlägg att jag har bråttom, allt jag undrade var om man ska hjälpa henne på något vis och sa också att hon sitter redan stadigt i soffan och i knät. Säger ingenting om att jag har bråttom, det kvittar för mig om hon lär sig nu eller om tre månader. Så kan ni nu sluta tjata om att jag har bråttom! Tack!

ps. Förlåt om jag låter arg, det är svårt att förklara sig i skrift! *ler* ds.

• J o E

ok, jag fattar! Tolkade ditt inlägg fel.

I så fall är svaret att du nog inte behöver hjälpa henne så mycket. Låt henne sitta då och då med stöd så över hon upp sin balans mer och mer och klarar sedan att sitta själv.

• siamesen

Ja du, undrar detsamma. Min son gor likadant. Lite mysko tycker jag. Vi kanske har MYCKET interessanta golv :)

• Lilla K

Tror att det enda du kan göra att fortsätta göra som du gör, sitt med henne i knät och i soffan och på så sätt tränar hon upp ryggen och en vacker dag sitter hon på golvet också. Man tränar genom att leka och testa, du behöver inte göra på något särskilt sätt.

Det är som du säger, hon är för liten än för att sitta själv, men det kommer. Men jag förstår hur du tänker, min dotter sitter också ok i soffan, men som en liten hösäck om man sätter henne själv! Ser lite kul ut!

Svar på tråden Hur "lär" man de sitta utan stöd?