• Smullan

10 cm stor Cysta, OP på måndag!!

Är det fler som har haft en så stor cysta...?

Har även fått veta att de måste med all sannolikhet ta bort min äggstocke för att få bort allt av cystan.. nån mer som operat bort en äggstocke?

Finns det nån som blivit med barn med en äggstocke och med en äggstocke med sammanväxtingar... Har genomgått  IVF vilket misslyckades och därav cystan, pga av alla hormoner..

Jag är så rädd.. vill inte bli operarad..... vill inte mista min friska äggstocke..

• Svar på tråden 10 cm stor Cysta, OP på måndag!!
  • dagdrömmare

Jag har tagit bort en cysta som var 20cm i diameter. Har antagligen haft den i flera år och de var tvugna att ta bort den äggstocken med. Cystan upptäcktes efter min första graviditet så jag blev gravid trots att jag bara hade en funderande äggstock.

Efter operationen sa de att man bara har tror det var 5 eller 10% mindre chans att bli gravid med en äggstock mindre.

Och fyra månader senare var jag gravid igen. Så visst går det att bli gravid.

Det är inte säkert att de måste ta bort hela äggstocken och då kan det lilla som blir kvar fortfarande producera ägg och den äggledare som är kvar fungerar också och kan på något myska sätt böja sig runt och fåga upp ägg från den andra sidan där äggstocken är kvar.

• Smullan

Jag hoppas....................... Tack för du berättade, behöver verkligen ha lite solsken.

• dagdrömmare

ska de göra titthål till och börja med eller? och försöka suga ut vätskan. Då är det stor chans att äggstocken kan bli kvar

• Smullan

Ja, det ska börja med det.. funkar det inte så snittar de väl upp litegrann....  Men som jag har fattat det så sitter den inte fast på äggstocken, de kan misstänka att det är en endometrios cysta som har blossat upp av alla hormoner, men de vet inte..

Men jag tror inte den sitter på cystan, men väldigt väldigt nära... 

• jenjen79

hej,

jag opererades för en vecka sen, fast min cysta var "bara" 6cm. de behövde inte ta bort äggstocken då, men läkaren sa innan att det ändå inte skulle påverka förmågan att bli gravid senare - den äggstock som finns kvar tar liksom över nästan all produktion istället, på något sätt.

själva operationen gick jättebra - och då var jag tvungen att gör riktig operation med buksnitt eftersom jag är gravid nu. jag var jättenervös men det var verkligen inga problem. hoppas det går bra för dig också!

• Smullan

Oj, var du gravid under tiden.... vilken vecka.. Herregud, måste ju ha varit jätte nervös..
    Det ger mig lite hopp,  men jag vågar inte hoppas för mycket.. lika bra att ställa in sig på att jag bara kommer ha en äggstocke när jag vaknar..'

• jenjen79

v17 förra veckan, mm, var riktigt nervös. jag vet att du ändå kommer oroa dig - men jag tror verkligen inte att det är nån fara om dom tar bort äggstocken. för du har en kvar, det är väl lite därför vi har två från början. sen är det klart att då är ju alla reserver borta och det är ju oroande i sig, men ändå... de är riktigt, riktigt duktiga på sånt här, våra doktorer...och det är så himla vanligt också märker man när man börjar prata med folk. det går bra!

• Smullan

Jag hoppar verkligen det jenjen79... mina chanser att bli med barn naturlig väg var ju små innan, nu blir de ju ännu mindre.. Hoppas bara det inte ställer till det med IVF.
    Eftersom jag har en sån tendens att så snabbt bilda cystor..

• dagdrömmare

smullan

Det kan ju bara ha varit en tillfällighet att du fick den just nu och vid nästa IVF försök så kan ni ha täta UL för att undvika att en cysta hinner bli så stor då kan de ju ta bort den innan den hinner skada äggstocken

• Smullan

Jo, men denna kom upp på en måndad... 3 måndader efter ivf...

Men i Nov/dec åt jag gestpuran.. hormoner för att stabilisera upp mens och sen kom den... jag tror det var av dessa tablettar jag fick cystan...  Så fall måste jag ju går 1/vecka...

• challe 1

hejsan. jag har oppererat bort en cysta på 10 cm. dom tog en liten bit av äggstocken med. sitter här gravid i vecka 37 nu.

lycka till med opperationen på måndag.

• dagdrömmare

smullan

jag är inte insatt i IVF proceduren

men om du tror att du fick cystan av tabletterna, behöver du ta dem igen nästa gång?

• Smullan

Hmm, jag vet inte hur det är... har ägg i frysen så de behöver ju "bara" sätta in det.. men man måste ju vara i rätt fas.. och eftesom jag inte har egen ÄL så är det väl lite svårt att göra insättning utan att stimulera.. vet inte..

• Smullan

Hej

Nu är jag då operarad..

Det gick väl sådär, de behövde bara göra titthål, men min äggledare och en bit av min äggstocke var de tvungna att ta bort tyvärr.. Så det kan ju aldrig bli några barn från den sidan... Å på andra sidan har jag ju en massa ärrbildningar och sammanväxtningar..

Men jag lever och jag mår hyvsat bra...

• dagdrömmare

Men om du inte tog bort hela äggstocken så finns det ju hopp.

Jag har opererat bort hela äggstocken på ena sidan men var på UL för ett tag sedan då jag trodde att jag hade en ny cysta och då undersökte läkaren även den sidan och sa att det räckte med en pytte liten rest av äggstocken för att den skulle kunna få cystor. Och cystor är ju äggblåsor, alltså kan ju den fungera ändå.

Äggledare behövs inte för en annan gynekolog berättade om patienter som saknade äggstock på ena sidan och äggledare på andra och som ändå blivit gravid. Äggledaren kunde böja sig runt och fånga upp ägg från båda sidorna.

Har ni ägg i frysen?

Det måste ju gå att plocka ut ägg från den lilla bit friska äggstock du har, eller?

• Smullan

Hej dagdrömmare

Min läkare ringde idag och berättade att de var en minimal chans till att jag skulle bli gravid naturligt.. I den andra äggledaren jag har så har jag mycket sammanväxningar.. Jag vet inte vad jag ska tro. Men han sa att de kommer inte ge mig fler hormoner i alla fall.. Har en telefontid med dem i Linköping på RMC så vi får se vad de säger.
    Ja, jag har ägg i frysen, men jag har ju ingen ägglossning (utan hjälp) och de kan inte sätta  in ett ägg i mig utan att jag har ägglossning och det blir ju med hjälp av hormoner så fall... Men det finns ostimulerat oxå men då måste jag ha egen ägglossning.. hänger du med??

Skrev till dig i GB bara för jag har inte kommit in hit till tråden innan, var något fel.. Hoppas det var OK

Svar på tråden 10 cm stor Cysta, OP på måndag!!