• Queenie

Nyttig barn kalas?

Min Systers dotter fyller år snart.Syrran vill göra en nyttig kalas för barnen.Inte med så mycket socker som det brukar bli.
    Förslag ??

• Svar på tråden Nyttig barn kalas?
  • Assis

En fruktsallad med melon osv och en god kall sås gjord på vaniljvisp.

• Aihnoa

Du kan göra en "Svampträgård"

Du delar skalade bananer rätt av så de kan stå i en form. Som hatt kan du använda inlagda persikor (burk)
    Som mark kan du ha vaniljvisp eller grädde, som du kan om du vill, färga med grön karamellfärg.

Servez vouz!

• S med 2

I höstas då vår stora tjejja fyllde 3 år så hade vi barnkalas. "Hon" bjöd på egengjorda hambugare, klyftpotstis som stektes i ugn med lök,paprika,olja,timjan,mm, sallad och dricka. Efteråt hade vi fruktfat, vi skar upp olika frukter i portionsbitar...det var...päron,vindruvor,banan, ananas,gul kiwi,carambole,phyaslis,

• S med 2

råkade visst skicka innan det var klart detta fick det själva plocka till en tallrik och doppa i kesella citon och vanilj. Det var väldigt uppskattat, så dottern har "beställt" detta även i år till kalaset.

• Sin

Jag har inga egna barn (än) men jag vet hur min mamma gjorde när jag var barn. Vi bjöd alltid på mat, typ spagetti och köttfärssås (billigt och gott och de flesta barn brukar tycka om det), och sa till alla föräldrar innan att de inte behövde äta innan de kom (uppskattat =)). På så vis var alla barn mätta när det var dags för tårtan... så man åt aldrig nån jättebit. Vilket i sin tur ledde till att det inte blev så mycket sött. Vi bjöd aldrig på godis heller, ett mätt barn vill sällan smälla i sig ännu mer (iallafall var jag sån). Detta gjorde vi ända upp till ca 15-årsåldern och blev lite av en tradition. Jag kan fortfarande vilja ha just mammas köttfärssås på min födelsedag =)

Svar på tråden Nyttig barn kalas?