• Janne77

Spädbarn och TV

Min dotter är snart 3 månader och har upptäckt TV:n, som är det roligaste som finns :)
    Vad tror ni så små barn upplever genom TV:n? Jag vill inte att hon intresserar sig för TV:N när det är någon typ av våld eller annat som kan vara otäckt, för jag vet ju inte hur hon upplever och tolkar det.
    Kan hon bli överstimulerad?
    Vad tror ni? Hur gör ni med era barn?

• Svar på tråden Spädbarn och TV
  • HelenaMaria

Risken är väl att hon blir överstimulerad, annars tror jag inte att det skulle vara skadligt. Hon förstår ju inte vad som händer på tv:n.

• MatildaAndersson

Har tyvärr inget svar på din fråga. Men det är samma sak med min dotter på 4 månader. Hon tittar gärna på tv när hon sitter i sin babysitter.

• En bebis i magen

Vår dotter är också jätteintresserad av tv:n. Jag tror det är för att det rör sig. Jag kan inte längre lagga mig på soffan och amma när tv:n är på. Jag får smyga igång den när hon ammat en stund...

• moosen

Vår dotter har tittat på tv länge. På morgonen sätter jag på den så hon kan kolla på barnprogram. Hon älskar det.
    Det har också blivit ett väldigt bra sätt för oss att få henne att somna. Sitta i knät och titta på tv.

Sen får folk tycka vad de vill om det. Det finns nog dom som anser att jag är en dålig mamma osv. Men det är mitt val och mitt barn. Hon FÅR titta på tv för oss.

• moosen
    moosen skrev 2008-01-16 13:12:41 följande:
    Vår dotter har tittat på tv länge. På morgonen sätter jag på den så hon kan kolla på barnprogram. Hon älskar det. Det har också blivit ett väldigt bra sätt för oss att få henne att somna. Sitta i knät och titta på tv.Sen får folk tycka vad de vill om det. Det finns nog dom som anser att jag är en dålig mamma osv. Men det är mitt val och mitt barn. Hon FÅR titta på tv för oss.
    kan tillägga att hon är 7 månader
  • Janne77
    Tonx skrev 2008-01-16 13:14:26 följande:
    Rekommendationerna är ingen tv för barn under 2 år överhuvudtaget.
    Vilka rekommenderar?
  • Tonx
    Janne77 skrev 2008-01-16 13:19:56 följande:
    Vilka rekommenderar?
    Barnläkare, psykologer och sånt. Fick infon från BVC när dottern var liten också.
    mamatonx.blogg.se - En mammablogg
  • sasan

Lowe har älskat tvn sen han var 3-4 mån. han älskar iofs allt som lyser och har knappar, laptopen kan jag inte ha framme när han är vaken då blir han som galen. Nu är han 8 mån och visst ser han på tv men jag tycker inte han är lika fascinerad som förr. Så länge de inte överger sina leksaker för tvn är det nog ingen fara, de behöver ju leka för att utvecklas. Och tycker man att det blir för mkt tv-tittande kan man faktiskt stänga av den.

• moosen
    sasan skrev 2008-01-16 13:25:01 följande:
    Lowe har älskat tvn sen han var 3-4 mån. han älskar iofs allt som lyser och har knappar, laptopen kan jag inte ha framme när han är vaken då blir han som galen. Nu är han 8 mån och visst ser han på tv men jag tycker inte han är lika fascinerad som förr. Så länge de inte överger sina leksaker för tvn är det nog ingen fara, de behöver ju leka för att utvecklas. Och tycker man att det blir för mkt tv-tittande kan man faktiskt stänga av den.
    håller med. sålänge dom inte överger leksaker mm så är det okey i mina ögon.
    Vår dotter kryper ju nu och kan öppna skåp och lådor, så tv:n är oftast bara intressant numera när hon är lite småtrött
  • Janne77
    Tonx skrev 2008-01-16 13:23:44 följande:
    Barnläkare, psykologer och sånt. Fick infon från BVC när dottern var liten också.
    ok.

Jag googlade om dethär också och det stog att barnet kan bli överstimulerat. Tror ändå att LITE TV inte gör någonting. TV:n måste ju få vara på hemma utan att man ska behöva vara rädd att barnet ska bli överstimulerat.
  • moosen
    Janne77 skrev 2008-01-16 13:36:52 följande:
    ok. Jag googlade om dethär också och det stog att barnet kan bli överstimulerat. Tror ändå att LITE TV inte gör någonting. TV:n måste ju få vara på hemma utan att man ska behöva vara rädd att barnet ska bli överstimulerat.
    du märker ju på barnet om det blir för mycket. då är det bara att minska.
  • Janne77
    moosen skrev 2008-01-16 13:38:09 följande:
    du märker ju på barnet om det blir för mycket. då är det bara att minska.
    Jo precis
  • h04

Gud vad skönt att det finns fler mammor som är "dåliga"

Satt å funderade på det idag om min 3 ½ månaders blir överstimulerad för han älskar tv:n.

Om dom gillar det så ska dom väl få titta lite? Så länge dom är nöjda, eller har ja fel?
    När märker man om dom blir överstimulerade...

Ja menar Tintin är ju alltid lite små trött å gnällig på kvällen å sovit dåligt har han ju gjort i typ 3 vevkor nu.....

Kan det ha med att göra att han kollar för mycket på TV????

• Eva S

Ebba älskar också TV:n. Men det gör ju jag också. Vill inte skippa skidskyttet bara för att hon kanske blir överstimulerad. Men jag stänger alltid av ljudet när jag tittar så att jag kan prata med henne iallafall.

• ladysoul77

Vår tjej får bara kolla TV om det är "stillsamma" program på TV. Inte så skräniga med snabba klipp osv. Typ nyheterna är OK, då "pratar" hon med programledaren. Det känns OK. Annars tycker jag inte att hon ska det. Jag får ju ont i huvudet av vissa program själv.. (-:

• lillamammsen

Anledningen till att barn inte ska titta på tv före 2 års ålder är att det är så många kamerabyten och snabba växlingar mellan bilder så deras hjärna hinner inte med att registrera vilket kan göra så att hjärnan kopplar fel och har man adhd i släkten kan barnet löpa risk att få det..

Min son sitter framför tv:n ibland och är jätte intresserad men jag försöker att begränsa lite så att det inte blir för länge samt att det får vara lugna program då..

Svar på tråden Spädbarn och TV