Bibliotikarie?
Undrar om någon är bibliotikarie här och hur mycket ni tjänar per månad i så fall? Vad gick ni för utbildning? Tack!
Undrar om någon är bibliotikarie här och hur mycket ni tjänar per månad i så fall? Vad gick ni för utbildning? Tack!
Ingångslönen ska ligga på runt 22.000/mån - det gör den dock inte alltid, och den ökar heller inte särskilt mycket.
Högskolan i Borås/Bibliotekshögskolen är den mest välrenommerade skolan: www.hb.se/bhs
För att jobba som bibliotekarie behöver man en magisterexamen inom biblioteks- och informationsvetenskap. Lönen är väldigt olika. Jag har 23500 efter tre års arbete.
Jag får tillägga då, iom ovan, att nu efter Bolognareformen trätt i kraft kommer magisterexamen att fasas ut. Istället kommer vi att ha kandidatexamen (3 år), eller masterexamen (5 år). Någon av dessa krävs för att titulera sig bibliotekarie.
Kanske också bör tillägga att det ser ganska mörkt ut för den traditionella folk-/skolbibliotekarien. Andra karriärvägar och utbildningsinriktningar finns dock. Se efter på Bibliotekshögskolans webbplats!
Ni som jobbar som bibliotekarier, finns det fortfarande biblioteksassistenter som jobbar på bibliotek nuförtiden? Som t ex står mest och lånar ut/tar emot, ställer tillbaka böcker i hyllorna och städar i dem o så?
Hur söker man sådana jobb, ringer man bara biblioteken och frågar?
Är verkligen intresserad av att jobba på bibliotek men kanske inte just som bibliotekarie utan bara med böckerna.
Tror de flesta bibliotek har slutat anställa biblioteksassistenter eftersom utlån och återlämning har automatiserats, men det kan nog gå att få timmar ändå. Ring direkt till något bibliotek o fråga.
Som sagt ser arbetsmarknaden mörk ut. Det är en hel del pensionsavgångar nu, och de flesta ersätter man inte med ny personal. Biblioteken skall mer och mer ha självservice. Så trist, jag skulle också velat jobba på bibliotek...
Finns det någon distansutbildning till bibliotikarie?
Javisst, se www.hb.se/bhs!
Anonym (mamma mu) skrev 2008-01-29 15:28:38 följande:
Nu med Bolognaprocessen så har utbildningen ändrats så det i Borås är 3 årig utbildning och då läser man enbart till bibliotekarie och inte biblioteks och informationsvetare. Har man redan en kandidatexamen i något annat ämne i botten kan man läsa mastersutbildning i biblioteks och informationsvetenskap (finns 3 olika inriktningar av det i Borås from hösten om jag inte minns helt fel, om inte annat så står det ju på BHS hemsida)
Ett diskussionsforum för bibliotekarier finns det som heter "Nynet" om jag inte minns helt, förhoppningsvis kan du få svar från fler bibliotekarier där. Biblist är en emaillista för bibliotekarier där du säkert också kan få många svar ifrån.
Jag är bibliotekarie på ett litet specialbibliotek och vi har en biblioteksassistent, men det är nog inte så vanligt på folkbibliotek länge. Det finns en mailinglista som heter biblist där lediga tjänster, även assistenter ibland, annonseras. Det är fritt att gå med på den segate.sunet.se/cgi-bin/wa&A=1