• HimlaMilla

Kan man slå ihop bollånen?

Vi har två lån med lika mycket i fast ränta.
    De är inte bundna på exakt lika lång tid.
    Kan man slå ihop dem utan att det kostar för mycket, om det nu går..? Tjänar man på det?
    Någon som har bra koll?

• Svar på tråden Kan man slå ihop bollånen?
  • LiCaNo

Absolut, klart man kan. Prata bara med banken. Finns ingen anledning att betala ränta på 2 lån i onödan.

• HimlaMilla

LiCaNo:
    Vet du om man får den räntan man har på dem två då eller får man en ny ränta?

• Aquarius 02

Hej!
    Vad jag förstår har ni bunden ränta på båda lånen? då kan ni få betala ränteskillnadsersättning för att lösa dem i förtid. Man brukar lösa dem och lägga upp ett nytt. (vid rörlig ränta kostar det inget, utöver ev uppläggningsavgift.)
    För att slippa betala ev ränteskillnadsersättning på bunda lån så får man lägga om dem på villkorsändringsdagen.

Det man kan tjäna på att ha ett i stället för fler lån är om man betalar för avierna (men har man e-avi på alla lån är det inte dyrare att ha fler lån jämfört med ett).
    Men det kan ju kännas smidigare att att bara ha ett lån att hålla reda på.
    Jag skulle vänta till villkorsändringsdagen med att lägga om lånet till ett lån (om man nu vill ha samma bindningstid på hela lånet förstås, men det är en annan fråga)

• HimlaMilla

Anette82: Tack så mycket för svaret!
    Då är det lika bra att vänta lite. När lånen går ut om nåt år så ska vi nog ändå kolla efter hus.
    Kändes bara lite knäppt när det var samma ränta på båda lånen (bundna på olika tid, dock inte stor skillnad) men det blir väl ändå samma summa man får betala i slutändan...tänkte nog lite fel innan.

• Gorban

Det finns inga fördelar med att slå ihop lånen. Om du har flera lån så kan du när de läggs om lägga dessa på olika löptider. På så sätt sprider du riskerna för att räntan ska ha gått upp när du lägger om lånet.

Vi har stora bolån uppdelade på 9 stycken lån med olika löptider. Det innebär att vi inte behöver lägga om så stora belopp varje gång och vi drabbas inte så mycket av räntesvängningar.

• obelix

Det är väl nya räntor man förhandlar om varje gång man lägger om sina lån eller har jag fattat fel?

• Gorban
    obelix skrev 2008-01-20 00:30:38 följande:
    Det är väl nya räntor man förhandlar om varje gång man lägger om sina lån eller har jag fattat fel?
    Ja precis, precis och det är skillnad på att lägga om ett lån på 500.000 kr och få en ny ränta eller lägga om ett lån på 3.000.000 kr och få en högre ränta.
Svar på tråden Kan man slå ihop bollånen?