• annelioandreas

"pynt" vid dopfikat

Snart är det dags för vår kille Leo att döpas. Men funderar på vad jag kan hitta på för "pynt" i lokalen för fikat. Jag tänkte lite ballonger o sådant, men alla jag pratat med säger att man inte brukar ha det vid ett dop. Jag tycker inte det verkar det minsta konstigt med ballonger i lokalen. Vad hade ni själva för pynt? Hade ni ballonger? Har ni även några förslag på någon fin dopdukning? (Har iaf vikt skjortservetter, som jag tycker är fint) Vi har bjudit 70 pers!
    Tacksam för förslag o gärna bilder!

LeO o711o4-D0p o8o2o2
  • Svar på tråden "pynt" vid dopfikat
  • speciers

Vi ska döpa vår Alice på lördag, och jag har tänkt använda mig av enkel vit duk som "bas", röda och rosa rosor i Ikeas ljusstakar (de där jättebilliga genomskinliga) och ljus, de ska stå tre och tre (alltså röd ros, rosa ros och ljus) och mellan dessa "grupper" ska det vara murgrönerankor.
    På presentbordet och smörgåstårte-bordet ska jag ha lila (möjligtvis rosa?) tulpaner. Rosa servetter med namn och dopdatum på.

Funderade också på ballonger, men det struntar jag i, har så mycket redan känns det som.

Ska ha smörgåstårta och prinsesstårta. Sen har jag köpt lite olika sorters godis (alla sorter är rosa såklart )

Ha det så trevligt!

• Wilmis07
    speciers skrev 2008-01-16 18:36:40 följande:
    Vi ska döpa vår Alice på lördag, och jag har tänkt använda mig av enkel vit duk som "bas", röda och rosa rosor i Ikeas ljusstakar (de där jättebilliga genomskinliga) och ljus, de ska stå tre och tre (alltså röd ros, rosa ros och ljus) och mellan dessa "grupper" ska det vara murgrönerankor. På presentbordet och smörgåstårte-bordet ska jag ha lila (möjligtvis rosa?) tulpaner. Rosa servetter med namn och dopdatum på. Funderade också på ballonger, men det struntar jag i, har så mycket redan känns det som.Ska ha smörgåstårta och prinsesstårta. Sen har jag köpt lite olika sorters godis (alla sorter är rosa såklart )Ha det så trevligt!
    Nästan exakt samma upplägg som vi hade när vi döpte vår tjej i söndagsGlad.
    Mamma till Wilma 071012
  • Fru Indosaurie

Här är lite bilder från våran dotters dop:
    nakenfis.se/dop/
    vi hade inga ballonger, bara ljus och blommor, men visst kan man ha ballonger!

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • jentha

Vi döpte iofs inte vår son men vi hade en namnsdagsfest för honom. Eftersom det kom många barn så hade vi hängt upp skålar med godis i lite här och där (så de häll sig sysselsatta). Sedan hade jag skrivit ut en massa bilder på honom som vi satte upp överallt.

// jentha ¨ * ♥ Folkes mamma ♥ * ¨
  • Lilla loppan

när våran pojke döptes hade vi ett tåg tema-lite livets res-så vi byggde ihop en brio tågbana som förenade långborden,och hade beställt tårtor som liknade tåg-sedan hade vi gröna och blåa pappersdukar med matchande servetter samt engångsartiklar så det ändå såg snyggt ut-mycket för bekvämlighetens skull då det ej fanns ngn diskmaskin i lokalen och vi var ca 70 personer.

finns även fina potpurrier att köpa och lägga ut på borden har gjort det både till sonens 1 och 2 års kalas samt nu till nyår-det är det lilla som gör det liksom. Jag är en dekorations freak när det kommer till tillställningar tycker att det är det som ger det hela intrycket liksom

• Fröken M

Jag tycker att vi svenskar är alldelles för dåliga med att gå in för våra kalas och fester. Att ha ett genomtänkt färgtema eller dyligt tycker jag för egen del känns självklart för dop och liknande. Det behöver absolut inte kosta mycket alls! Man får använda fantasin. IKEA har massor med billiga och fina grejer tex.
    Vad spelar det för roll att man inte "brukar" ha det, bryt trenden vettja och krydda upp dopet lite med heliumballonger, cupcakes och personligt gjorda inbjudningar.

• Rix

Vi hade ballonger och sidenband över borden, finns nån bild i galleriet.

• Rix

Vi hade färgtema ljusrosa och ljuslila och det gick igen i ljus och servetter. Hade skrivit ut små fina dikter om barn och föräldraskap på rosa papper och klippt ut och lagt på borden. Många satt och läste och det blev även ett samtalsämne när inte alla kände varandra.

• Donna69

ska ha dop i sommar o är så osäker på hur jag ska ha det, förlåt TS för att jag inte har nåt svar, jag vill bara snoka o få tips

hittills;

* vår dotter heter ju viktoria så det blir prinsess-tema givetvis

* ska klippa ut "prinsess-kronor" i nåt glanspapper o ha godis/kakor i.

* prinsess-tårtor. (antingen såna med en docka i mitten eller nåt liknande FRU INDO's-fasiken va fina!!!)

* färg blir rosa o vitt

* MAT?????? vanligast är väl smörgåstårta men jag vill ha nåt annat. Nåt man kan tänka sig o ha med prinsess-tema?

* kommer folk fråga vad hon "önskar" sig? 

• Donna69

till pynt så vill jag definitivt ha ballonger!!! Barn = ballonger Donna = ballonger

• NattSaga

Hej. "Låg och fundera" i natt! :) Hur jag ska ha det.
    Tänkte ha vit duk som grund och köpa billigt snyggt blått mönstrat tyg *kanske rutigt eller med prickar* I långa rader ca 35 cm brett, från kort ände till kort ände på bordet
    *Som RIX gjorde med sina sidenband*.
    Fundera också på att börja vika oregami fåglar i olika storlekar i blått papper å lägga ut på borden.
    Å så klart, massa ballonger. :D

• Kajak

Kul att se hur alla gjorde för barnet.

Med dottern hade vi inte så mycket pynt, vi lät blommor står för färgklick...
    Köpte 25 st gerbera olika rosa nyanser. Blev jätte fin!
    Klippte dom i olika längd o ha i många små vas.
    Sen hade vi ljusstakar där och där.
    Vid matbord (där maten står) finns oxå ljus o blommor.
    Vid presentbord finns blommor även från släkter och "dopljus" som brinner hela kväll. (Känns jättebra!)
    På bord som vi alla sitter o äter finns blommor i småvas.
    Hade oxå ljus o servetter i rosa, olika nyans men blev jättebra ändå.

Nu ska vi göra samma sak med sonen.
    Beställde förra vecka 20 st blåa nejlikor.
    Men jag känner att jag vill ha flera än 20 så jag ska kolla på fredag om dom har flera hemma så jag kan köpa 25 st istället.
    Få se!
    Vi har oxå blåa servetter o ljusstakar även varmljus.

• Miola

SJÄLVKLART kan man ha ballonger på ett dop! Det blir jättefint!

Tema lät också kul/fint tycker jag

Något "pynt" jag tycker är vackert är ljus och blommor som flyter i låga skålar med vatten. Gerberor utan stjälk och flytljus funkar ju perfekt i färgteman. Murgröna att lägga på borden, i servettvikningen och på inbjudningskort är också oerhört snyggt.

• Piri

På Lidl finns det öl man kan köpa i bruna glasflaskor. Jag köpte sådana, hällde bort ölen, diskade flaskorna och använde dem som låga vaser.

På Theas dop hade vi lila som tema-färg så det var lila och vita blommor i flaskorna. På borden hade vi lila pappersdukar och sedan blomster-flaskorna tillsammans med låga värmeljusstakar och serpentiner. Vi hoppade över ballonger av den enkla anledningen att vi varken hann eller orkade blåsa upp några! men jag hade gärna velat ha det...

Vi hade även lila servetter med Theas samtliga namn och datum på.

Svar på tråden "pynt" vid dopfikat