• Quenta Silmarillion

Exakt vart sitter äggstockarna?

Ovanför eller nedanför höftbenen? För i höjd med/ alldeles ovanför höftbenen har jag haft ont på sidorna, det gör ont när jag sträcker på mig och när jag klämt lite försiktigt på magen har det, speciellt på vänster sida, kännts som ett stenhårt "finger" eller nåt i samma storlek, som legat en bit in i magen. Det kan väl inte vara en äggstock jag känner? Och ska äggstockarna vara stenhårda?
    Kram

• Svar på tråden Exakt vart sitter äggstockarna?
  • SYLO

äggstockarna ska du inte känna de är ca 3 cm stora.....sitter nog ganska så i jämn höjd med höftbenet....

• Quenta Silmarillion

Men vad kan det vara jag känner då, kan de vara infekterade och därför kännas konstiga? Varför blev man inte läkare...

• SYLO

Ja...varför blev man inte läkare det undrar jag med...känner på mig själv jag känner att det spänner när jag trycker på äggstockarna...mmmm..liksom ont...men känner dem inte bara stora spänningar och hårt fast inte sten hårt.....

Inte mens på G då? Annars kan ju infektion vara ett alternativ.....

• Pompelipossa

Ofta går man ju inte till gyn/läkare/Vårdcentral förrän man själv konstaterat att det verkliglen verkligen behövs.
    Ibland kan det vara bra att knata iväg innan, i förebyggande syfte. De blir bara glada om man kommer lite tidigare än senare har jag fått erfara :)

• obelix

Jag har en liten ficka på tjocktarmen och jag kände just som du och då var det ett stopp där som behövdes lösas upp. HAr du varit på toa och gjort det stora? inte en aning om det är det du känner, men jag tycker verkligen du ska kolla upp det riktigt så det inte är nått som är galet.
    Satt länge och funderade på om jag ska skriva detta eller ej, det är absolut inte för att skrämma dig men det är ju inget annat än höftbenet som ska vara där, kan ju vara en cysta eller tumör men jag "röstar" på hård i magen...
    Hoppas det går över snart, men kolla upp det!! Kramar

• Themis

Låter som en god idé att gå och kolla det där så att du slipper oroa dig!

På gynundersökning trycker ju läkaren på livmoder och äggstockar och känner så att det inte känns konstigt, så om det är något hårt där så kan det ju vara en av flera olika saker, precis som de andra skriver. De flesta är helt ofarliga men om det är nåt så är det väl bättre att få det konstaterat så fort som möjligt?

• systernegativ

jag tycker det låter som att det du känner sitter lite för högt upp för att vara ena äggstocken. jag hade ont ungefär där du beskriver och passade på att fråga om det när jag var hos gyn i höstas, och när gynekologen frågade var jag hade ont visade det sig att jag hade ont typ fyra centimeter högre än vart äggstocken egentligen sitter..! gynekologens svar på vad det var som gjorde ont var lite svävande, men han tippade på att det gjorde ont i ligamenten som sitter där, då dessa tydligen kan påverkas av hormonbalansen i kroppen..

Svar på tråden Exakt vart sitter äggstockarna?