• Strumpan 78

skötbord, snigel eller vägghängt?

Vi har tänkt åka i väg i helgen och köpa skötbord. Vi vill ha det i badrummet, som tyvärr är väldigt litet.
    Nu kanske ni kan hjälpa mig att välja vad som är smidigast.

Alt 1 är att att ett snigel-skötbord, det ska vara lätt att flytta eftersom man måste kunna flytta det för att öppna tvättmaskinstrumman. (vi har torkrummlare ovanpå tvättmaskin, så vi kan inte byta därpå, tyvärr)
    Nackdel: man får ryggen mot handfatet.

Alt 2:
    Köpa ett vägghängt skötbord och hänga ovanför toan. Det skulle hamna precis brevid handfatet i så fall. Vet inte alls om höjden blir bra, men det borde väl funka?
    Nackdel: Verkar besvärligt att behöva hålla på att fälla upp och ner. Dessutom är jag inte jätte sugen på att borra i kaklet...

Vilket alternativ är bäst, tror ni?

• Svar på tråden skötbord, snigel eller vägghängt?
  • Åsa78

Vi hade ett skötbord snigel och ryggen mot handfatet hade jag oxå..men det fungerade alldeles utmärkt... var även inne på att köpa ett vägghängt men men det blev ett snigel skötbord i slutändan..

• Klaraah

Vi hade vägghängt skötbord ovanför toaletten när vi bodde inne i stan. Super bra! Nära till handfatet är jätte bra, då kan barnet ligga kvar och man kan ha en hand på kranen och en på barnet. Vi var heller inte sugna på att borra i kaklet. Men är glad att vi gjorde det! Lätt att dölja sen med vitt silikon, hylla eller tavla. Gå in på Ikea.se och se vad standardhöjden på ett vanligt skötbord ligger på och så ser ni till att skötytan hamnar på samma höjd. Inte alls jobbigt att fälla upp och ner, trots ett barn på armen. Jag tycker att Brio Vegga är bäst. Den har höga kanter och lätt att fälla upp. Jag köpte den på blocket för 500 kr.

• charlotte1969

Jag köpte ett snigel igår och hur det än är så är det ju inte så roligt att skruva i kaklet och ett skötbord använder man ju inte så jättelänge. Det blir att man byter på sängen eller i soffan eller nåt när dom blir lite större och då är det ju synd att du borrat i kaklet.

• Strumpan 78

Men hur fungerar det rent praktiskt att ha ryggen mot handfatet? Jag tror inte jag når vattnet om jag ska hålla en hand på magen samtidigt. Kan man blöta tvättservetter innan man byter, eller hur gör man? Hur har ni gjort som har haft ryggen mot handfatet?
    Fast å andra sidan, har tänkt sätta hjul på, då kan jag ju flytta skötbordet lätt innan jag byter så jag når vattnet. Eller blir det för bökigt?

Brio Vegga verkar ju vara ett kanon bord, verkar stabilt och verkar ha bra plats. Men jag tänker inte köpa ett nytt för 2000 (eller vad det kostar...) Har bara tre veckor kvar till BF och hade tänkt ha skötplatsen klar när jag kommer hem igen, så det är ju lite bråttom att bestämma sig nu! Det finns ett på babyproffsen, (vet inte namn eller pris) men det ser ut som det ikea hade innan. Någon som vet något om det, om det duger?

• helin

vad är ett snigel sköttbord?
    letar oxå efter sköttbord nu!

• charlotte1969

SNigel skötbord är ett superbilligt skötbord från IKEA, obehandlat trä och inga kruseduller, enkelt. Kostar bara 249:-

• Sarisen82

Vi tänker inte ens ha vårt skötbord i badrummet. Har kollat med kompisar och släkt och alla säger att det funkar lika bra utanför badrummet.
    Fick ett tips om att fylla en termos med vatten på morgonen och ha det vid skötbordet så blir vattnet aldrig kallt. Våtservetter kommer vi absolut inte använda, de innehåller så mkt kemikalier som är allergiframkallande.

• Strumpan 78

Tack för era svar!
    Ska diskutera saken närmre med sambon i kväll, men i nuläget känns det som att det får bli ett snigel skötbord i alla fall. Det verkar bekvämt att ha ett på väggen, men jag orkar inte leta begagnat nu, det är lättare att bara köpa ett på ikea.

Svar på tråden skötbord, snigel eller vägghängt?