• hoppet787878

Dicykloverin--droppar mot kolik....

Hej!

Har någon testat dom och vilken effekt hade dom?
    Hur pass snabbt såg ni skillnad? Blev era bebisar extremt trötta? Hur allvarlig var koliken och vilken ålder fick dom det vid. När gick koliken över? Ska testa om en stund och är supernervös..

• Svar på tråden Dicykloverin--droppar mot kolik....
  • Liiii

Hej!

Min son fick de dropparna när han var 2,5 mån gammal. De hade effekt efter första dosen och jag fick en helt ny bebis. Använde dem i 2 veckor då han fick kramper av dem då så då slutade vi med dem och koliken var helt borta då. Detta infon har jag fått av apoteket som gör de dropparna. Det läkaren missade att upplysa mig om var att det är jätte viktigt att ge dropparna 15 min innan måltid. För att de ska ha rätt effekt.

Egenskaper
    Antikolinergikum med kramplösande effekt på glatt muskalutur i mag och tarmkanalen. Effektet antas bero på en ospecigfik, direkt påverkan på glatt muskalutur. Medlets farmalogiska effekt är dåligt komenterad
    Användning
    Vid spädbarnskolik enligt klinisk erfarenhet. Preparatet bör användas med stor försiktighet, ej till barn under 6-8 veckors ålder (beräknat efter fullgången tid) och endast då sedvanliga återgärder mot kolik är vidtagna
    Dosering
    barn 6-8 veckor: 2,5 ml 15 min före måltid (viktigt) högst 3 gånger per dag
    Biverkningar
    Trötthet, kräkningar, muskulär hypotoni, kramper, andningsproblem, apné, oregelbunden hjärtverksamhet, nedsatt svettningsförmåga, miktionssvårigheter, oro samt andra antikolinerga biverkningar
    Kontraindikationer
    Obstruktiiva sjukdomar i mag-tarmkanalen eller urinvägarna, Hypertyreoidism, leverproblem
    Obsevera
    Endast barnläkare bör förskriva preparatet. Allvarliga bivekningar som somnolens och enstaka fall av kramper, apnéattacker och medvetslöshet finns rappoterade, framför allt efter höga doser. Läkemedelsveket anser att användningen bör begränsas till mycket besvärliga fall av spädbarnskolik och att noggrann information skall ges till föräldrar om medlets biverkningar

Lukas 070530
  • hoppet787878

Hur många ml gav du och hur ofta ?

• Lady Bling

Vi fick såna till vår dotter. Hon blev inte trött alls. Var jätteorolig med tanke på allt jag läst om dom, men det gavf knappt någon effekt alls tyckte jag. Möjligtvis var hon en aning lugnare, men inte trött alls. (Hon sov inget alls på dagarna i princip, redan från början.) Hon skrek ofta, vet inte om hon bara var kinkig, eller om hon verkligen hade ont i magen. Dropparna gjorde i alla fall ingen större skillnad. Hon har alltid varit extremt mammig och skriker så fort man la ifrån sig henne en halv sekund. Ville amma precis hela tiden dygnet runt. Tror att hon var ifrån bröstet i princip bara vid blöjbyte, klädbyten och tvättning, och då skrek hon tills hon fick komma tillbaka till bröstet igen. Så länge hon fick suga var det oftast ok. Tror inte att du behöver vara jättenervös. Det jag tänkte, däremot var att OM barnet nu skulle reagera på något sätt, så var det bättre att ta första gången på dagen och inte till natten, så jag inte sov om hon skulle bli dålig på något sätt. Nu reagerade hon ju knappt alls på annat sätt än att bli aningen lugnare, men vet inte om jag inbillade mig eller inte. Hon skek ju i all fall, så hon kanske bara var kinkig då, vet inte. Sköterskan sa att man inte kan vänta sig effekt direkt, utan att man måste ta den regelbundet i flera dagar innan man säkert kunde se någon effekt, så sluta inte för fort om du inte ser någon effekt direkt.

• babyone

hejsan..vi ger 2,5 ml 2 ggr om dan till våran son, vi märkte skillnad på en gång, han blev mkt lugnare o skrek ingenting. dom första gångerna han fick dom blev han ganska trött men piggnade till efter en stund.våran son var 18 dagar gammal när han fick dom, läkaren sa att han hade svår kolik.. vi ger honom medicinen fortfarande, så när koliken går över vet jag inte..

• Liiii
    babyone--> Fick din son det redan när han var 18 dagar. Det tycker jag är konstigt då de inte ska ges innan de är 6-8 veckor beräknat efter fullgången tid. Hur gammal är din son nu?
    Lukas070530
  • babyone

lie2

jo han fick när han var 18 dagar, min son blir 8 veckor imorn...

Svar på tråden Dicykloverin--droppar mot kolik....