• Svart ros

Hjälp min katt löper OCH kissar på mattorna

Detta är ett ganska nytt problem, har aldrig haft problem med detta sedan vi flyttade till ny lägenhet och skaffade en kattkompis åt tjejen. Hon har inte löpt på över ett halvår och nu har hon löpt 4 veckor i sträck plus att hon kissar på två nya mattor vi köpt till hallen. Jag vet inte om detta har med löpningen att göra men tror det samtidigt som jag misstänker att hon kanske inte trivs med den gemensamma kattsanden. De delar kattlåda och vi köpte en jätte, jättestor låda till de för att det skulle bli lite större till dem. Kattsand byter vi minst en gång i veckan och det är just dessa två mattor som hon kissar på inga andra, hon tycker även om att ligga på dessa. Någon kattexpert som kanske har lite råd att ge?

• Svar på tråden Hjälp min katt löper OCH kissar på mattorna
  • Barbabok

Kastrera henne. Det brukar hjälpa!
    Vår hona slutade kissa inne vid löp då vi gjorde det.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Toka2

Om du inte har tänkt att para katten bör du, för hennes skull, kastrera henne. En katthona mår bättre som kastrerad. Prova också att ha en till kattlåda, en del katter vill kissa på et ställe och bajsa på ett annat. Prova att ha tidningspapper i den ena, och funkar inte det så prova ett annat märke på sand. Ta bort mattorna ett tag. Du skriver att ni byter sanden en gång i veckan, men hur ofta tömmer ni den på klumpar?

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Svart ros
    wero73 skrev 2008-01-16 19:40:08 följande:
    Kastrera henne. Det brukar hjälpa!Vår hona slutade kissa inne vid löp då vi gjorde det.
    Jag funderar också på det men är så orolig då det väl ändå är ett ganska stort ingrepp? Är det enda alternativet?
  • Svart ros
    Toka2 skrev 2008-01-16 19:42:14 följande:
    Om du inte har tänkt att para katten bör du, för hennes skull, kastrera henne. En katthona mår bättre som kastrerad. Prova också att ha en till kattlåda, en del katter vill kissa på et ställe och bajsa på ett annat. Prova att ha tidningspapper i den ena, och funkar inte det så prova ett annat märke på sand. Ta bort mattorna ett tag. Du skriver att ni byter sanden en gång i veckan, men hur ofta tömmer ni den på klumpar?
    Klumpar tömmer vi dagligen. Vad kostar en kastrering? Går det på försäkringen?
  • Barbabok
    Vicke85 skrev 2008-01-16 19:42:46 följande:
    Jag funderar också på det men är så orolig då det väl ändå är ett ganska stort ingrepp? Är det enda alternativet?
    Ja, p-piller kan vid längre tids användning ge juvertumörer, så det skulle jag inte rekommendera. De steriliserar inte längre idag.
    Jag har två honor och en hanne, alla kastrerade. Ingreppen gick jättebra, det är ju rutinop. hos vet. idag.
    Det är i motvind som drakarna flyger
  • Toka2

En kastrering går inte på försäkringen. Kostar ca 800:- (iaf häromkring), och besparar framförallt katten (men också ägaren) en hel del onödigt lidande.

Förr var det ett större ingrepp. Det är fortfarande en operation, men katten kommer hem samma dag, med ett litet ärr på magen. Ring runt till djurkliniker i närheten, och fråga dem om proceduren och priserna. Har man flera katter hemma så kan de andra reagera lite konstigt när den kastrerade honan kommer hem, för hon luktar inte längre som hon gjorde innan. Men det går över

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Svart ros

Tack så jättemycket för all info!! Ska genast läsa mer om det och får väl ta och beställa en tid snart.

• vackrastarflow

min lilla är precis hemma från kastreringen och mår bra, men visst var det jobbigt att se henne vakna upp och vara helt vinglig. lite ledsen blev man ju också när man skulle lämna henne... det är ju ändå en narkos. men det var snabbt överstått och det enda problemet jag hade var att hon kissade på sig. men redan nästa dag var hon sitt gamla jag igen, och det gör inte ont på henne för hon hoppar och studsar precis som förr. och 10 dagar av stygn är bättre än ett

det kostade 950 kr för mig, det inkluderade även öronmärkning, men det kan bli dyrare än så beroende på var man bor. men tänk på hur mycket det hjälper din lilla katt.

• CTMT

Kastrera, kastrera, kastrera!
    Hon kommer sluta löpa och kissa på allt.

Svar på tråden Hjälp min katt löper OCH kissar på mattorna