• Nisses lada brinner

Om a-kasse dagarna är slut, vad händer då?

Mina a kassedagar är slut så jag har alltså ingen inkomst nu. Med den förra regeringen hade dom ju sådana där plusjobb och andra återgärder, vad finns det nu?

• Svar på tråden Om a-kasse dagarna är slut, vad händer då?
  • Coursell

Du har väl inte stämplat upp alla dagarna?
    Du blir inskriven i jobb och utvecklingsgaranting, du har väl fått information från arbetsförmedlingen...de får ett mail från din a-kassa när du är på väg och stämpla ut.

• Nisses lada brinner
    Coursell skrev 2008-01-16 19:59:49 följande:
    Du har väl inte stämplat upp alla dagarna?Du blir inskriven i jobb och utvecklingsgaranting, du har väl fått information från arbetsförmedlingen...de får ett mail från din a-kassa när du är på väg och stämpla ut.
    Jo jag har inga dagar kvar och är inte längre med i a kassan, pga att dom inte kunde hjälpa mig när dagarna var slut och jag inte kunde börja söka jobb för att jag inte hade dagisplats än åt sonen.
    Den där jobb och utvecklingsgarantin, vad innebär det?
  • Coursell

Nu förstår jag inte...du kan ju inte stämpla så länge du inte har barnomsorg till barnet? Du är du ju inte arbetssökande då.
    Har du stämplat sista dagen så är det nog kört då blir det ingen ersättning nånstansifrån.
    Jobb och utvecklingsgarantin är ungefär det samma som aktivitetsgaranting. Nåt som håller dig sysselsatt så länge du är arbetslös, men då får man inte stämpla ut.

• 0407

Som det står ovan får man väl inget ifrån a-kassan om du ej har barnomsorg?!?!

Aj aj utan pengar låter inget bra.

Lycka till med allt!

• LillaFågelBlå

Nisses lada brinner skrev 2008-01-16 20:03:21 följande:

Jo jag har inga dagar kvar och är inte längre med i a kassan, pga att dom inte kunde hjälpa mig när dagarna var slut och jag inte kunde börja söka jobb för att jag inte hade dagisplats än åt sonen.Den där jobb och utvecklingsgarantin, vad innebär det?
    Har du gått ur a-kassan så har du ju tackat nej till försäkringen och valt att klara dig på egen hand!!

A-kassan hade inte kunnat hjälpa dig när dina dagar var slut, men däremot så hade du fått komma med i Aktivitetsgarantin som numera heter Jobb och Utvecklingsgarantin. Då hade du fått behålla samma ersättning som a-kassan trots att dina dagar var slut.. Men har du valt att gå ur a-kassan så har du ju gjort bort dig totalt! Nu måste du stå inskriven på Af i minst 18 månader för att få tillträde till JoB, och d kommer bara att få grundersättningen som är 223 kr/dag före skatt. Alltså när du väl kommer med i JoB, inte innan.
  • LillaFågelBlå

Man får absolut inte göra slut på alla dagar, då kan inte Af göra något för att hjälpa dig, när du redan är utförsäkrad. Du kan inte gå med i JoB tex.

Det är därför man får ett brev hem ifrån a-kassan när man har ca 50 dagar kvar, att man ska kontakta Af.

• Bruden1
    Coursell skrev 2008-01-16 20:46:45 följande:
    Nu förstår jag inte...du kan ju inte stämpla så länge du inte har barnomsorg till barnet? Du är du ju inte arbetssökande då.Har du stämplat sista dagen så är det nog kört då blir det ingen ersättning nånstansifrån.Jobb och utvecklingsgarantin är ungefär det samma som aktivitetsgaranting. Nåt som håller dig sysselsatt så länge du är arbetslös, men då får man inte stämpla ut.
    Nä där har du fel!! i båda fallen.

Man kan visst stämpla om man inte har barnomsorg, jag gjorde det i somras innan dotter började på dagis, men då fick jag skriva på kontaktpersoner som lovade att de hade hand om min dotter om jag skulle få jobb! jag anmälde tex morfar, farmor, faster o så när de hade semester. Det gick kanon!! o a-kassan godkände det, det finns paragrafer om det, "alternativ barnomsorg" etc...

Sen så SKA man idag, med de nya reglerna bli utstämplad först DÅ gör a-kassan en bedömning om du kan gå med i jobb -och utvecklingsgaranti o då kan du välja om du vill gå med där och få ersättning från försäkringskassan för att gå på praktik o jobbsökar-kurser. Ersättningen från försäkringskassan är den samma som du hade från a-kassan, på slutet, dvs 65% av lönen.

Det va innan det va så att man INTE fick bli utförsäkrad, men den regeln tog de bort för några år sedan!!

Lycka till TS!
    (¯`°?.¸ ♥ Mamma till charmtrollet Evelina född 051013 - som blir storasyrra i MAJ ♥ ¸.?°´¯)
  • Bruden1

Sen om man sedan har barn under 18 år så får man OM MAN VILL 150 dagar till efter att de 300 dagarna är slut. De ska alla få! så är lagen! det ska a-kassan fråga dig om efter de 300 dagarna. Så kontakta dem igen du!!! De har säkert blivit nåt fel där!

Är du inte inskriven på AF heller nu då?? eller har du gått ur där med?

(¯`°?.¸ ♥ Mamma till charmtrollet Evelina född 051013 - som blir storasyrra i MAJ ♥ ¸.?°´¯)
  • Coursell
    Bruden1 skrev 2008-01-17 23:44:50 följande:
    Nä där har du fel!! i båda fallen.Man kan visst stämpla om man inte har barnomsorg, jag gjorde det i somras innan dotter började på dagis, men då fick jag skriva på kontaktpersoner som lovade att de hade hand om min dotter om jag skulle få jobb! jag anmälde tex morfar, farmor, faster o så när de hade semester. Det gick kanon!! o a-kassan godkände det, det finns paragrafer om det, "alternativ barnomsorg" etc...Sen så SKA man idag, med de nya reglerna bli utstämplad först DÅ gör a-kassan en bedömning om du kan gå med i jobb -och utvecklingsgaranti o då kan du välja om du vill gå med där och få ersättning från försäkringskassan för att gå på praktik o jobbsökar-kurser. Ersättningen från försäkringskassan är den samma som du hade från a-kassan, på slutet, dvs 65% av lönen.Det va innan det va så att man INTE fick bli utförsäkrad, men den regeln tog de bort för några år sedan!!Lycka till TS!
    Jag trodde inte hon hade någon som kunde ta barnet eftersom hon skrev så.

Och nej, jag blev inskriven i jobb och utvecklingsgaranting för 4 veckor sedan och jag fick absolut inte stämpla den sista dagen. Det tjatade de om i var och varannat mail och talade tydligt om det varje gång jag pratade med dem på arbetsförmedlingen.
    Jag var tvungen att veta EXAKT när mina dagar tog slut så de kunde skriva in mig en dag INNAN de tog slut.
  • Bruden1
    Coursell skrev 2008-01-18 11:56:32 följande:
    Jag trodde inte hon hade någon som kunde ta barnet eftersom hon skrev så.Och nej, jag blev inskriven i jobb och utvecklingsgaranting för 4 veckor sedan och jag fick absolut inte stämpla den sista dagen. Det tjatade de om i var och varannat mail och talade tydligt om det varje gång jag pratade med dem på arbetsförmedlingen.Jag var tvungen att veta EXAKT när mina dagar tog slut så de kunde skriva in mig en dag INNAN de tog slut.
    Så säger varken min a-kassa, ALFA-kassan eller min arbetsförmedling! kanske är olika regler från a-kassa till a-kassa!?
    Men detta gäller iaf för ALFA-kassan och arbetsförmedlingen på Öland!

Så mycket regler ju!!! Man blir ju galen!!

Jag trodde oxå att det va så som du beskriver men inte nu längre, jag va på AF-möte om JoB i onsdags o fick denna informationen även då!! + att jag har frågan ALFA-kassan vid flera tillfällen!
  • LillaFågelBlå
    Bruden1 skrev 2008-01-17 23:44:50 följande:
    Sen så SKA man idag, med de nya reglerna bli utstämplad först DÅ gör a-kassan en bedömning om du kan gå med i jobb -och utvecklingsgaranti o då kan du välja om du vill gå med där och få ersättning från försäkringskassan för att gå på praktik o jobbsökar-kurser. Ersättningen från försäkringskassan är den samma som du hade från a-kassan, på slutet, dvs 65% av lönen.Det va innan det va så att man INTE fick bli utförsäkrad, men den regeln tog de bort för några år sedan!!Lycka till TS!
    HELT FEL!
    Får absolut inte göra slut på stämplingsdagarna!!
    När man ha ca 10 dgr kvar blir man inskriven i JOB, kan variera på antalet dagar hos olika arbetsförmedlingar men de får iaf inte ta slut!!

Dessutom så har man 70% av tidigare lön a-kassedag 201-300, DÄREFTER sänks det till 65%, inte tidigare! Har man däremot fått nya dagar, alltså förbrukat 300 redan och fått nya utan att arbetat ihop dem, då har man 65% på sin andra stämplingsperiod. Detta är numera borttaget, men innan juni 2007 kunde man beviljas en ny period.
  • Bruden1
    LillaFågelBlå skrev 2008-01-18 19:17:48 följande:
    HELT FEL!Får absolut inte göra slut på stämplingsdagarna!!När man ha ca 10 dgr kvar blir man inskriven i JOB, kan variera på antalet dagar hos olika arbetsförmedlingar men de får iaf inte ta slut!!Dessutom så har man 70% av tidigare lön a-kassedag 201-300, DÄREFTER sänks det till 65%, inte tidigare! Har man däremot fått nya dagar, alltså förbrukat 300 redan och fått nya utan att arbetat ihop dem, då har man 65% på sin andra stämplingsperiod. Detta är numera borttaget, men innan juni 2007 kunde man beviljas en ny period.
    NEPP! Inte HELT FEL!!! Denna infon sa det på AF på Öland i onsdags!!!!
  • Bruden1

Den dagen man blir utförsäkrad så går datorn automatiskt och letar efter om man är berättigad till en ny stämplingsperiod!  Om man tex som jag har barn under 18 år så kommer ALFA-kassan kolla upp med försäkringskassan OM jag har barn under 18 år och då skicka ut ett brev till mig med erbjudan om 150! Om jag vill ha dem eller gå med i JoB!? Valet är då där mitt!!! SÅ ÄR DET!!!

• sakoline

Har du ingen handläggare på AF som kan informera dig, TS?

Svar på tråden Om a-kasse dagarna är slut, vad händer då?