• Annika79

Hur mycket kryper linnebyxor egentligen?

Har köpt 2 par linnebyxor på Kappahl resp H&M i strl 38. De är för långa benen och lagom i övrigt, men visst krymper linne? Krymper det så mycket att man bör gå upp en storlek?
    Jag har alltid strl 38 annars, så det verkar ju lite konstigt att ta en hel storlek större, då borde de ju nästan upplysa om det på köpställena, eller hur?
    Någon som vill ge mig råd?

• Svar på tråden Hur mycket kryper linnebyxor egentligen?
  • Zazla

Men nu blir jag förvirrad. Jag tycker alltid att linnebyxor blir större när man har de på sig. Alltså är de tighta i affären/efter tvätten så blir de alledeles luftiga när man har gått med dem en stund.

• Stellamum

Kryper gör de sällan... Men krymper gör de däremot, oftast ganska mycket på längden, ett par centimeter brukar jag räkna med.

• EteRniTy

Linne klarar väl inte att tvättas mer än i 60 grader sen krymper de och förlorar sin form. Jag tror faktiskt att det är olika beroende på vilken tillverkare det är.
    Vad står det i skötselrådet?

• Molnet

Nä inte krymper, snarare tvärtom - töjer ut sig ett par storlekar!

• Tintomara

Jag har massor med linnebyxor och jag tycker inte att de krympt nästan något. Håller med Zazla, de känns tvärtom större när man haft de på sig ett tag. Tror det kan bero litegrand på vilken typ av linne som använts i kläderna. Är det tätt-vävt så tror jag inte att du kommer att märka någon större skillnad, men är det en gles linneväv så drar den säkert ihop sig en del. Kläder är dock sällan gjorda i den glesa linneväven.

• Avia

Vad jag vet så krymper linne på längden när du tvättar dem så det är bra att de är lite för långa innan.
    Och de allra flesta kläder töjer sig på bredden när du använder dem, kolla bara på jeansen.....

• Annika79

Haha, krymper ska det ju vara såklart! *pinsamt*
    Jo jag tycker också att linne töjer sig när man väl anväder dem, men har för mig att de brukar krympa ordentligt i första tvätten.
    Skötselråden säger tvättas i 40 grader, thats it.

• Annika79

Men då så, jag behåller de jag har och hoppas på att de behåller formen. Tack för hjälpen!

• sisley

Mina linnebyxor har alltid krympt ett par cm på längden...

• Norea

De krymper på alla håll, men värmen från kroppen gör att de töjer sig igen. vill man ha dem långa efter tvätten får man stryka dem.

• Icapika

Linnetyg krymper 5% när man tvättar dem, men hur det är med färdigsydda kläder vet jag inte. Men för det mesta brukar väl linnet vara tvättat innan de syr kläder av det.

Sen hoppas jag att linnebyxorna inte kryper av sig själva .

• JohPet

Min erfarenhet är att de krympe lite grann, men att det på bredden töjer sig igen när man har haft dem ett tag efter tvätten. Som jeans ungefär.

• 8Glader8

Har för mig att linnebyxor blir större, inte mindre! Köpte ett par igår och dom i butiken sa att dom töjer sig en aning.
    MvH

• latina

Linne krymper i längden,därför görs de så långa.
    Vad jag fick höra på textilkursen. Tycker man att de krympt alldelles för mycket så ska det strykas i efter tvätt i vått tillstånd.
    Kläderna ska alltid tvättas som det står i tvättrådet annars kan det gå illa.
    Speciellt plagg med tryck som det står 60 grader på,ska tvättas så för annars lossna färgen.

• Ghost

Det beror på hur många myror du har i brallorna...

Svar på tråden Hur mycket kryper linnebyxor egentligen?