• Anonym (ledsen)

Får inte upp tampongen!!

Jag har försökt många gånger att använda tampong.. men jag får inte upp den.. vill så gärna använda.. nån mer som har lika eller har ni nå tips på hur jag ska göra!????

• Svar på tråden Får inte upp tampongen!!
  • Barbabok

Köp sorten med hylsa, då kan det liksom inte bli fel.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Anonym (ledsen)

Ingen!? skulle va jätte tacksam för svar..

• Anonym

Jag skulle gissa att du kanske är lite stressad och spänd, vilket inte precis blir bättre av att du har försökt flera gånger utan att lyckas.
    Börja med att föra upp ett finger, då får du en känsla för var tampongen tar vägen och det kan kännas lite lugnande att det alls går att föra in någonting
    Ta ev en klick hudlotion på tampongens topp så att den lättare glider in. När du precis fått in den i mynningen så hjälper du till att putta in den med ett finger "under" tampongen. Du ska liksom putta den "bakåt", mot svanskotan, snarare än rakt upp (det tror jag många gör "fel" med i början, trycker du rakt upp tar det liksom stopp). Fortsätt putta in den, den vänder liksom uppåt av sig självt. Låt fingret följa med en liten bit för att få tampongen i rätt läge. Du lär dig snart att känna hur långt du ska putta in den, du ska inte känna den sen när den sitter på plats (första sekunderna kan den kännas).

Om du puttar in den "för långt" så kan den komma åt livmodertappen vilket inte är så bekvämt, om du puttar in den "för kort" så kan den skava lite.

• Anonym

Köp Tampex, de har en hylsa som du trycker upp tampongen med. Jättebra!

Svar på tråden Får inte upp tampongen!!