• Johannapanna

Barnvänligt ställe i grekiska övärlden?

Vi har en dotter, som kommer vara ca 2,5 år i sommar, samt en bebis som är beräknad att födas nu i månadsskiftet. Vi skulle vilja åka till en grekisk ö i sommar, gärna med långgrund sandstrand, barnpool vid hotellet, lätt att gå runt på ön med barnvagn, etc. Det är så svårt att se i katalogerna tycker jag, så nu undrar jag om nån har nåt tips!
    //Johanna

• Svar på tråden Barnvänligt ställe i grekiska övärlden?
  • Disela

Hej!

Vi var på Zakynthos sommaren 05. hade inga barn då, men vi ville ha ett lungt trevligt ställe. Vi bodde i Laganas. På den sidan ön är det bara sandstränder, vilket det inte är överallt i Grekland. Vi bodde ca 600 meter från stranden, det var smfalterat hela vägen upp. I själva staden var det party hela natten, men det stördes man verkligen inte av. Bodde på ett hotell som hette Sunsine, (3+). Barnpool och vuxenpoool.

det var verkligen toppen!

http://www.apollo.se/Travelling+with+apollo/Catalogue/Grekland/Zakynthos/

(¯`°?.¸ ღ♥ Världens vackraste Amanda ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Johannapanna

Tack för tipset! Ser jättefint ut!
    Nån mer?

• happy mom

Jag har också varit på Zakyntos utan barn (bodde i Kalamaki bredvid Laganas), vi tyckte det var en väldigt fin ö! Den 3 juni åker vi dit igen med vår dotter som då är 2 1/2 år. Vi har valt Tsilivi (med Apollo) & ett hotell med All Inclusive. Skickade ut en fråga om någon visste något om hotellet förut & fick ett svar att hela ön hade usel mat & så vidare men jag har inte sådana erfarenheter. Vi åkte runt mycket den gången men nu kommer vi nog att hålla oss i närheten av hotellet eftersom jag inte riktigt litar på att hyrda bilar/barnstolar är säkra...

• Johannapanna

Då får vi titta närmare på Zakynthos!
    Nån som har nåt mer tips?

• Jojjo

Vi har bokat resa till Kreta/Georguopolis (vet inte säkert hur det stavas). Det är en liten fiskeby med 300 invänare med fin, långgrund sandstrand. Vi var där för 6 år sedan utan barn, jättetrevligt ställe. Finns många trevliga hotell med barnpool. Byn ligger mellan Chania och Rethymnon. Vi kommer åka i början av juni med vår son som då är dryga året. Vi åker med Apollo. Rekomenderas varmt!

• Celestial

Jag har bara varit på Rhodos, men det rekommenderar jag inte med barn.  I alla fall inte där vi var, inga sandstränder, höga vågor och galen trafik.  Det var helt ok om man reser utan barn som vi gjorde, men jag skulle inte åka dit med min son.

På nästa resa ska jag ta med sonen, så jag vill också gärna höra om barnvänliga ställen

• Johannapanna

Jojjo: Tack för tipset! Ska genast kolla in detta på Apollos hemsida!

Celestial: Bra att få reda på vart man INTE ska åka också! Då kan jag tillägga att Santorini inte är nåt för barn. Jättefint på alla sätt när man åker bara vuxna, men det är stenstrand och rätt mycket uppförsbackar mm, så med barn blir det jobbigt.

Jag har varit på Naxos en gång längesen utan barn. Där är jättefin sandstrand och relativt långgrunt. Dit kan jag rekommendera er att åka, men jag har ju redan varit där, så jag vill gärna prova nåt nytt ställe.

• Lysmasken

Har bokat resa för mig å min sambo plus våran dotter som är lite mer än 2,5 år då och en bebis som då kommer att vara runt 5-6 mån beror på när den föds. Åker den 16 september till Grekland/ Kefelonia från Apollo. Ett all-inclusiv hotell nära till stranden, dock 7 km till centrum men det bryr vi inte om.

• Trissvinnaren

Läste rubriken bara och tänkte genast att jag skulle tipsa om Zakynthos, men ser att andra hunnit före...men det kan inte bli mycket barnvänligare än stranden i Laganas! Vi har bott alldeles vid stranden på olika hotell vid olika resor, men det allra barnvänligaste och lugnaste hotellet, som även har en liten lekpark och ett jättefint poolområde där det även finns en liten och plaskvänlig barnpool(där min som tog sina första simtag som liten fyraåring...)Poseidon beach heter det. Gå gärna in på mina bilder så får du se anledningen till att vi åkt tillbaka till Zakynthos flera gånger, de fantastiska havssköldpaddorna!

• Ninis

Jag vill tipsa om Kreta. Vi var där i slutet av maj förra året med vår dotter som då var 14 månader gammal. Hotellet var helt suveränt - rent, fräscht, trevlig personal, supergod mat, barnpool, två stora pooler, lekpark och affär på hotellområdet. Det var nog en av de bästa semesterresorna vi varit på. 

Byn heter Agia Marina och hotellet heter Blue Star Stefan Village. Ligger väster om Chania, tar 40 minuter med buss från flygplatsen. Vi åkte med Fritidsresor.

På flera restauranger fanns det lekområden för barnen, det ver helt perfekt!

* Engla 7 mars 2006 och Bebis i magen BF 12-20 juli 2008*
Svar på tråden Barnvänligt ställe i grekiska övärlden?