• Titti och mini

Får man inte tina kräftor i varmvatten???

Lite kris här hemma! Ska ha kräftor ikväll o glömde lägga fram dem för tining igår!!! Ringde min kära mor som säger att varmvatten får man inte lägga dem i .... är det kört nu??? Det är en stor hink så kommer nog ta för lång tid i kall vatten... tips?

• Svar på tråden Får man inte tina kräftor i varmvatten???
  • Bebbsen05

Varför inte? Gjorde nämligen så igår och blir lite orolig nu...

• Gisse the one and only

NEJ!! Kallt vatten eller i rumstemperatur eller i kylen. INTE varmt vatten, sätter igång baskeluskerna ordentligt!!!

• Shoegal

Köpta kräftor i plastförpackning brukar jag alltid tina i varmvatten för jag är som du och kommer på det för sent. Tror att de smakar något sämre än om de tinat vanligt, men valet är ju något sämre smak eller inte äta kräftor alls

• Fjärilen

Nej, nej... inte i varmvatten!
    Gjorde det en gång och det smakade inte lika mycket. tina dem så länge det går i rinnade kallt/ljummet vatten istället. Blir det kris framåt em kan du kanske ta varmvatten, för då går det fort!

• Titti och mini

Ok. tack för svaren! Får börja med kallvatten o hoppas på det bästa... för micron är väl inte att tänka på?!

• Gisse the one and only

Tining
    Skaldjur bör tinas långsamt i kyl över natten, alternativt i kallt vatten i obruten förpackning, och serveras direkt. Räkor med skal kan i mindre portioner tinas i lätt saltat vatten och torka liggande på hushållspapper. Egen infrysning Tinade skaldjur bör inte frysas om. Maträtter som innehåller skaldjur kan dock frysas in och har då en hållbarhet på 1 - 3 månader

• Titti och mini

Ok,tack Gislöv - kom det från SLV? Tänkte kolla där själv, m slipper kanske nu då

• villhabebisnu

jag brukar lägga räkorna på tidningapapper och sen saltar jag mkt på dom...
    Då tinar dom fortare

• villhabebisnu

förlåt läste lite fel...trodde du skulle ha räkor..

• Titti och mini

Tack ändå - kanske kan salta på kräftorna

• Maggi74

Ettl litet tips när man ska käka kräftor:

Koka om kräftorna i:

1 burk öl
    vatten
    krondill (eller vanlig om man inte har krondill)

Det blir en helt annan smak!!!! Jätte-gott!!!!

• ebben

Då kokar man lagen först o låter svalna.och lägger i kräftorna i kall lag-o låter de ligga gärna rätt länge!

• Maggi74

ebben: Jag har KOKAT UPP kräftorna i lagen, faktiskt. Sedan låter man allt svalna innan man serverar, givetvis...... Blir det bra på ditt sätt också?

• ebben

Ja,jag har trott /trott mig veta, att man inte ska koka de igen.Lika lite som att tina de i varmvatten-just pga nåt nån sa om bakterier.
    Men JA,det blir bra!! De kan gärna få stå några timmar i den kalla lagen.

• Titti och mini

Hej o tack igen
    Nä, dom hann inte tina - så det får bli kräfor idag istället o tja, de är ju röda så passar 1:a maj
    Gjorde Skagen-toast som ersättning igår

Svar på tråden Får man inte tina kräftor i varmvatten???