• babba53

Gi-gott Chokladkaka med nötter och kokos

Här kommer ett  recept på en himla goda gi-chokladtårtan.
    en smaskig lite vuxen chokladkaka som man för det mesta bara behöver ta en liten bit av. Men  även om du tar en stor bit så är den nästan nyttig! Uteslut nötterna om någon är allergisk.

CHOKLADKAKA MED NÖTTER OCH KOKOS

300 g mörk choklad 70 %
    6 ägg
    4 msk fruktsocker
    ½ dl strarkt kaffe
    1 dl hackade pecan- eller valnötter. Jag tog hasselnötter eller var det mandel?
    1 dl kokosflingor till formen

Sätt ungen på 200. smörj en form o använd kokosflingor som ströbröd.

Dela äggen o vispa äggvitorna till ett hårt skum. Smält chokladen i mikron eller i vattenbad. I mikron brukar jag ta det på medelhög effekt och kolla ganska ofta så det inte bränns. Man kan behöva röra om ibland. Häll chokladsmeten i gulorna och tillsätt kaffe och fruktsocker. Tillsätt nötterna o rör om. Vänd sedan ner smeten i äggvitorna och blanda väl.
    Häll i den smorda formen och baka i 10 minuter. (tror jag tog lite mer tid?) Låt kakan stå i kylen minst en timme innan du stjälper upp den. Servera med vispad grädde.

Uteslut nötterna om du är allergisk eller vill variera dig. Apelsinskal kanske också skulle var gott, men det har jag inte provat.

Lycka till!

• Svar på tråden Gi-gott Chokladkaka med nötter och kokos
  • babba53

Istället för att ha cocos som ströbbröd kan man säkert mala lite solrosfrön o ha som ströbröd.
    Eller solrosfrön istället för nötter,

Svar på tråden Gi-gott Chokladkaka med nötter och kokos