• Lene

Febertermometer - rumpan, örat eller vad

Hej!

Vad ska man satsa på för termometer? Var inne på en för örat men kompisarna säger att det bara är rumptermometer som är bra. Vad tycker/tror ni?

• Svar på tråden Febertermometer - rumpan, örat eller vad
  • Happy me

Beror på lite hur du som person är också. Barn vill ofta inte ta tempen i rumpan vilket gör att man ibland kanske måste hålla i dem ordentligt för att kunna ta den. Den är väl annars mer korrekt än den du tar i örat har jag hört någonstans.

• Selma73

Öron termometrar ska inte vara lika exakta. Satsa på en vanlig till rumpan. Jag köpte en som är lite böjbar.

• näbben

Rumptermometern är mest precis och enklast att hantera. Går liksom inte att göra fel. Örontermometer måste riktas i örat och om man inte är rutinerad är det större risk att man mäter fel med den än med en rumptermometer.

• sheeba

Vi har till örat, tycker det fungerar bra tar inte så lång tid i häller när man väntar.
    Vi funderade på en sådan i gumpen men tänkte att det kommer han inte gilla när han blir lite större så då blev det till örat.

• Lene

OK, börjar med en rumptermometer så får vi väl se sen.

• Jenny28

om man vänjer de vid rumptemp när de är små, så går det bra..min son är 5 nu och han får fortfarande temp i rumpan...gäller bara att vara försiktig...anväda lite vaselin o så..plus att då är man säker på att man får rätt temperatur...
    jag tycker den är bäst iaf

• Sulfur76

på sjukhus har dom slutat med örontemp för barnen har för små/trånga öron för att få en exakt temp. Dom rekommenderar rumptemp, när barnet blir lite äldre kan man ta under armen.

• sunsweden

Rumptemp. Vi hade en örontermometer ett tag men den kunde visa helt olika varje gång man tog. EJ att lita på, bara en riktlinje!

• substance

Jag ska köpa en napptermometer. Tycker att det verkar enklare, en napp är ju bebisar vana vid och då blir det inte så mycket krångel om man måste kolla om de har feber!

• Barbaskön

vi köpte örontermometer och har upptäckt att den mäter olika, men det ger iallafall ett riktvärde. Det som är bra är att man kan ta tempen när barnet sover utan att störa och man kan lätt ta tempen var 20 min som man bör göra vid hög temperatur hur kul är det att sticka in tempen i rumpan så ofta och temp i rumpan kan trigga igång bajsreflexen.

Svar på tråden Febertermometer - rumpan, örat eller vad