• Lilla Linnéa

Hur vet man att ett barn har lunginflammation?

Som sagt - Hur vet man att ett barn har lunginflammation?

Hoppas ngn kan svara. Har läst i läkarboken men vill veta från er som haft barn med lunginflammation hur man kan upptäcka det.

• Svar på tråden Hur vet man att ett barn har lunginflammation?
  • Nyström

Min kille hade lunginflammation i samband med RS viruset.
    Jag tyckte att han var väldigt tung i andningen o rosslig. Men det kan ju mycket väl vara viruset oxå.

• Lilla Linnéa

TACK för svaret! Vad gjordes det för undersökningar när ni tog honom till läkaren?

• Rubia

Helt säker kan man egentligen bara vara om lungorna röntgas, men många läkare ställer diagnos ändå. OM det inte skulle vara lunginflammation så är det oftast en rejäl övre luftvägsinfektion som bör behandlas på ungefär samma sätt som lunginflammation. Jag har haft två lunginflammationer på 6 månader som båda har konstaterats via både läkare och röntgen. Läkaren lyssnar på lungorna och tar ofta en snabbsänka (CPR) genom blodprov i fingret för att se om det finns bakterieinfektion i kroppen. Om det både "låter" som en lugninflammation och CPR:en är förhöjd (dvs åtminstone över 10) så är det ofta en lunginflammation.

• Noor

Min son är 10 månader och fick äntligen i torsdags konstaterat att han har lunginflammation på vä sida.
    Han har haft 40 graders feber i en vecka och 2 olika läkare har hela tiden hävdat att det bara är en virus infektion och inget att göra åt, utan att ha tagit någon sänka på honom för det gick ju inte på så små barn!
    Efter att ha träffat en tredje läkare som tog sänkan på en gång så träffade han mitt i prick på sin misstanke om lunginflammation när vi skickades till ett större sjukhus 10 mil bort.
    Efter en lungröntgen kunde diagnosen ställas: Lunginflammation.
    Stå på dig och kräv att de tar en sänka på din son!

• Lilla Linnéa

Tack för alla svar!

Noor, Hade din son ngr andra symtom, typ hosta eller något annat?
    Hoppas att han mår bättre nu!

Svar på tråden Hur vet man att ett barn har lunginflammation?