• Cardamom

Fler som är toksvullna på kvällen?

Jag är i v.17 nu och blir otroligt svullen varje kväll. Jag ser ut som en spärrballong och det är ganska obehagligt när det trycker över mage och revben. Jag gissar att det är en massa gas, för jag blir väldigt rapig. Inte heller särskilt trevligt... Suck. Är det fler som har det som jag? Kan det här hålla på hela graviditeten eller vänjer sig kroppen tro?

• Svar på tråden Fler som är toksvullna på kvällen?
  • gravid

jag är i v.14 och är oxå fruktansvärt svullen på kvällen, särskilt efter jag ätit..

• Perickles

Samma här i v.12 o e jättesvullen på kvällarna.
    Här i Finland rekomenderar de
    Minifom för gravida ifall man har gaser, de kan faktiskt hjälpa.
    Själv ha jag inte köpt pillren ännu.

Undvik också mat som ger gaser. Bönor, lök, mörkt kött o en massa annat (sök på internet kanske du hittar en lista)

Om avföringen också krånglar så får man se till o äta mer fiberrikt och sen får man ta en slurk LEVOLAC (receptfri laxermedel som smakar helt ok)

Motion hjälper också, ta som vana att gå en promenad på kvälln så kanske trycket lättar ;)

• Victors mamma

Ja det är lika med mig, går in i vecka 15 imorgon och är jättesvullen på kvällarna! Ser ut som jag är i 6:e månaden eller nåt!
    Mår även illa på kvällarna när jag ätit, men inte annars...

Knocked up - såg att du med går in i vecka 15 imorgon
    Har du fått nåt bf datum än?
    Jag har fått det ännu pga olika omständigheter, vore bara kul att höra vilket datum

• Karin Hz

Är i vecka 20 och har samma problem. Särskilt om jag har suttit mycket under dagen. Försöker ta en promenad mitt på dan, och sen är det väl mest att härda ut på kvällen.

• Aurum

Jag är i vecka 15 och har varit svullen sen jag blev gravid. Normal på morgonen och sen hårdnar magen under dagens gång. Det tråkiga med det här, för jag har inga direkta besvär av det, är att jag inte kan se om magen växer Antagligen gör den inte det eftersom jag är som jag brukar på morgonen. Alltså, på kvällen ser det ut som att jag är gravid men det är ju ingen "riktig" bebismage!

• Caramella

Jag svullen som in i norden från eftermiddan, håller med om att det e jobbigt när det spänner över magen så....

• MajaLinnéa

Samma här, och har varit ända sen vecka 7 ungefär... Nu (i vecka 13) har det börjat försvinna.

• Cardamom

Skönt att höra att det är fler i min sits. Även om jag inte önskar fler samma sak...

Jag har provat Minifom, men tyckte inte att det hjälpte så himla mycket. Hoppas att det går över ändå. Det kan väl ändå inte vara så här hela graviditeten?

Många i min närhet som är gravida verkar ha det så lätt. Vet inte om det stämmer, men jag känner mig bara gnällig. Svullnaden i samband med kvällsillamående gör mig till en riktigt tråkig sambo. Känner inte för att göra något alls. Det är obekvämt att sitta, stå och ligga på kvällen. För mig är morgnarna allra bäst. Då kan jag känna mig som "vanligt" ett litet tag.

• Johanssons

Jag är i vecka 12 och min mage blir oxå större under dagen. Ser ganska gravid ut på kvällarna, för att ha "normal" mage på morgonen igen...Väntar på att bebismagen skall komma!

• Malinell

Jag är i v23 och får oxå svullen mage efter middagen, eller den blir stenhård! Knepigt!
    Vad är miniform för något?

• LCW

Japp, samma här. Har byxor som är förstora under dagen och sen när jag kommer hem är byxorna lagom. Syns inte heller att jag är gravid förutom på kvällarna när magen blåser upp som en ballong. Ser inte heller ut som om jag har en fin gravid-mage utan mer jäkligt lönnfet ut.

• LCW

Japp, samma här. Har byxor som är förstora under dagen och sen när jag kommer hem är byxorna lagom. Syns inte heller att jag är gravid förutom på kvällarna när magen blåser upp som en ballong. Ser inte heller ut som om jag har en fin gravid-mage utan mer jäkligt lönnfet ut.

• Fru hopplös

Samma här, kunde ha skrivit samma sak som LCW!

Vad kan det bero på?

• Unna

Jag är i v15+3 eller 16+0 och har från v6 varit svullen på kvällarna, fast det har aldrig varit jobbigt. På dagarna har jag kunnat ha mina vanliga byxor fast uppknäppta. På kvällarna har morgonrocken åkt på.
    Idag är första dagen jag varit svullen hela dagen, passade ju bra då jag varit på jakt efter mammabyxor! Magen ser fin ut och jag mår bra, så det får gärna vara så fram tills riktiga bebismagen kommer. Känner och ser livmodern halvvägs upp till naveln, och sen knuffar den ju upp tarmar m.m., så kanske kan magen puta beständigt snart. Hoppas!

Svar på tråden Fler som är toksvullna på kvällen?