• Damien och Adrian

4 mån och förkyld och träffa andra små?

Min stackars 4 mån son har blivit smittad av sina föräldraroch är förkuld. Han börjde hosta rejält igår och på kvällen kom täppthet, snuva. Fortsatte idag, kanske lite värre. Men ingen feber, kanske hade han det i förrgår då kändes han stundtals lite varm.

Min fråga gäller huruvida hosta och snuva för honom är som för vuxna, dvs i slutet av förkylningen och därmed inte smittsamt? (vi smittar innan förkylningen bryter ut, vilket inte alla vet) Vi hade korta snabba förkylningar i helgen båda två. Jag vill ta med sonen på babyverksamhet då han sällan träffar folk, men sambon är rädd att de andra mammorna ska fly.

Smittas han tror ni? Blir förkylningen bättre el sämre nu, är hostan början el slutet?

Får ej tag i BVC, tacksam för snabbt svar!

• Svar på tråden 4 mån och förkyld och träffa andra små?
  • Kalle Karls mamma

Jag hade nog stannat hemma om han inte mår bra onödigt att smitta andra små barn . RS viruset härjar nu oxo

• estrella81

är han pigg och aktiv så skulle jag ha gått, skulle föräldrar fly så  tyck synd om dem: att vara förkyld bygger försvar, barn som aldrig träffat andra förkylda barn kommer med all säkerhet att vara ofta  sjuka när de ska börja dagis medans ett barn som utsats för lite baciller är mera motståndskraftigt.......

Min son har varit förkyld mer eller mindre hela vintern  och vi har inte låtit det stoppa oss.

Once you PO.P, you can´t stop!
  • Champagne

Jag hade inte gått. Det kanske finns barn som är extra känsliga och får astmatiska besvär vid förkylning, det kan ju vara olämpligt att smitta ner dem i onödan. Eller så har de precis hämtat sig från en förkylning, och då är det inte kul att få en runda till.

• AnneSophie
    Incommunicado skrev 2008-01-17 08:34:24 följande:
    Min stackars 4 mån son har blivit smittad av sina föräldraroch är förkuld. Han börjde hosta rejält igår och på kvällen kom täppthet, snuva. Fortsatte idag, kanske lite värre. Men ingen feber, kanske hade han det i förrgår då kändes han stundtals lite varm.Min fråga gäller huruvida hosta och snuva för honom är som för vuxna, dvs i slutet av förkylningen och därmed inte smittsamt? (vi smittar innan förkylningen bryter ut, vilket inte alla vet) Vi hade korta snabba förkylningar i helgen båda två. Jag vill ta med sonen på babyverksamhet då han sällan träffar folk, men sambon är rädd att de andra mammorna ska fly.Smittas han tror ni? Blir förkylningen bättre el sämre nu, är hostan början el slutet?Får ej tag i BVC, tacksam för snabbt svar!
    Nej, jag skulle inte gå. Finns ingen anledning att dra ut en halvsjuk liten bebis för att smitta ner andra små barn.
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • viseversa

Nej du ska inte gå! jag tycker själv illa om när hågon kommer med en snorig hostig unge och sätter sig jämte mig och påstår att H*N inte smittar! jag kena ellerhur!.

• Damien och Adrian

Tack för synpunkter!

Ut kan man gå iaf? Jag läste någonstans här att frisk luft var bra, kan jag promenera med honom?

• Damien och Adrian

för övrigt håller jag med er ang hur man reagerar, men man reagerar felaktigt på host och snor, man kan inte bli sjuk då, man smittar innan det ens märks att man är förkyld el när man "bara" har lite ont i halsen.

• viseversa

ja absolut ut kan man gå! det är bara bra men inte på babyverksamhet och du inte vill ha onda blickar från andra föräldrar!!

Incommunicado skrev 2008-01-17 09:03:10 följande:
    Tack för synpunkter!Ut kan man gå iaf? Jag läste någonstans här att frisk luft var bra, kan jag promenera med honom?
  • Sara25ma
    Tack för synpunkter!Ut kan man gå iaf? Jag läste någonstans här att frisk luft var bra, kan jag promenera med honom?
    Om han inte har feber ska du absolut ta en promenad, bra och resna rören lite i friska luften, men du ska nog inte träffa andra bebisar.. RS viruset är väldigt aggresivt i år.. !
    ..Älskar mina fina..
  • siggemom

Grand Cru skrev 2008-01-17 08:45:04 följande:

Jag hade inte gått. Det kanske finns barn som är extra känsliga och får astmatiska besvär vid förkylning, det kan ju vara olämpligt att smitta ner dem i onödan. Eller så har de precis hämtat sig från en förkylning, och då är det inte kul att få en runda till.
    Gud vad du har bra tänk!! Det drabbar nämligen mig, när folk tar med sina hostiga och snoriga ungar, så jag kan aldrig gå ut. Har en bebis på 11 mån som har haft Rs 2 gånger och eventuellt är vi inne på vårt tredje nu. Jag medicinerar honom för sviterna ca 120 timmar i månaden. Tänk på andra!!
  • viseversa

det är inte sant för min dotter blev smittad med RS av sin pappa och han var på dop i jämtland när ddet bröt ut! och han var väldigt snorig och hostig när han kom hem och hon blev smittad!!

Incommunicado skrev 2008-01-17 09:06:02 följande:
    för övrigt håller jag med er ang hur man reagerar, men man reagerar felaktigt på host och snor, man kan inte bli sjuk då, man smittar innan det ens märks att man är förkyld el när man "bara" har lite ont i halsen.
  • AnneSophie
    Ja, absolut.
    Incommunicado skrev 2008-01-17 09:06:02 följande:
    Fast det där är väl en skröna?
    Man kan smitta även under förkylningen vad jag vet.
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Champagne
    siggemom skrev 2008-01-17 09:07:21 följande:
    Gud vad du har bra tänk!! Det drabbar nämligen mig, när folk tar med sina hostiga och snoriga ungar, så jag kan aldrig gå ut. Har en bebis på 11 mån som har haft Rs 2 gånger och eventuellt är vi inne på vårt tredje nu. Jag medicinerar honom för sviterna ca 120 timmar i månaden. Tänk på andra!!
    Jag är sjuksköterska och ser hur en förkylning kan drabba personer med nedsatt immunförsvar, eller fördröja tex en operation. Det är så dumt att med vilje smitta ner andra, när man kan stanna hemma och låta barnet bli friskt först . Hoppas att din son inte har RS den här gången (stackarn som haft det två gånger ).
  • Damien och Adrian

Jag är hemma med sonen, han har lite feber nu också så jag kanske inte ens ska promenera med honom. Vi får leka hemma!

Svar på tråden 4 mån och förkyld och träffa andra små?