• Lucasmamma

5 års kontrollen på bvc

Min son fyller snart 5 år så det är snart dags för 5 års kontrollen på bvc. Vad är det de tittar efter då?

• Svar på tråden 5 års kontrollen på bvc
  • viseversa

vadå ska du äva med honnom innan eller?? Nej jag vet facktiskt inte! kanske att dom kan hoppa gemfota stå på ett ben osv!!

• Lucasmamma

Viseversa: Nej jag ska inte öva! Jag är bara nyfiken på vad som kollas. Jag tycker att ett barn ska väl ta allt i sin egna takt. Men man måste väl ändå få vara nyfiken.

• Tovas Mamma

Jag vet inte riktigt, men vi fick i dagarna ett brev från BVC om 4-års kontrollen som man skulle läsa tillsammans med barnet så att det är förberedd när det väl är dags, kanske ni oxå får snart om 5-års kontrollen...

~ Mamma till världens underbaraste Tova ~
  • viseversa

men jag skojade ju bara! men det kanske inte var så kul! men jag tror dom kollar balans och sånt! Visar bilder så får dom säga vad dom föreställer!!

Lucasmamma skrev 2008-01-17 09:15:24 följande:
    Viseversa: Nej jag ska inte öva! Jag är bara nyfiken på vad som kollas. Jag tycker att ett barn ska väl ta allt i sin egna takt. Men man måste väl ändå få vara nyfiken.
  • Lucasmamma

Hörseltestet gjordes när han var 4. Men de kanske återkommer då dom är 5 också?

• Tovas Mamma

Hörseltestet stod det om i 4-års brevet vi fick, liksom syn, gå balansgång, räkna & rita...

~ Mamma till världens underbaraste Tova ~
  • carola 79

här har man ingen koll förän vid 5½
    har för mej att dom får måla en gubbe som jämförs med den de målade på 4års kollen
    åxå spruta sen kommer jag inte ihåg om det va nåt mer

• Tre Barnsmorsan
    Svar på #6
    Lucasmamma skrev 2008-01-17 09:30:21 följande:
    Undrar om dom inte ska ha spruta också när dom är runt 5.
    Just det det är det man gör sen får man rita en gubbe/gumma (iallafall hos oss),
  • Tre Barnsmorsan

Vi fick även hem en lapp där fröknarna på dagis skulle svara på några frågor om barnets utveckling.

• 2 flickor

Var på 5 årskontroll i tisdags fick spruta i armen, stå på ett ben i ca 15 sek, hoppa på ett ben, klippa ut en cirkel, lyssnar och förtår saga utan bilder, pratar så man förstår, räkna till 10

Svar på tråden 5 års kontrollen på bvc