• limaluma

Kan 1,5-åringar ha växtvärk? Någon som vet? Vet inte vad jag ska göra längre :-(

Hej!

Min son är snart 1,5 år, och han har i en veckas tid nu vaknat ca varannan timme på nätterna. Jag håller på att gå under...hinner inte sova nånting alls mellan gångerna.
    Vet inte vad jag ska göra.
    Har börjat fundera på om det är växtvärk??

Är det nån som vet om barn kan få det redan i den åldern?
    Hoppas nån vet, jag undrar nämligen om han har ont nånstans eller vad som är fel... är skitjobbigt. Han kan ju inte prata än, så man kan ju liksom inte fråga heller..
    Han skriker/gnäller/gråter om vartannat och vaknar stup i kvarten.
    I övrigt är han pigg och glad på dagarna.

Hjälp mig nån, tips, råd?
    Vet inte vad jag ska göra längre

• Svar på tråden Kan 1,5-åringar ha växtvärk? Någon som vet? Vet inte vad jag ska göra längre :-(
  • Momsie

Hej!
    Jo visst kan dom ha västvärk, men jag tror snarare att det är åldern, det är väldigt vanligt och helt naturligt i den ålder och det GÅR över : )

• Jenny S

Prova att ge honom Alvedon precis innan läggdax.

Kasta inte pil i gummibåt.
  • Momsie

Uopsee??
    Alvedon, varför då menar du??
    Man ska väl kanske inte ge Alvedon tan att barnet är sjukt??

Jenny S skrev 2008-01-17 10:42:27 följande:

Prova att ge honom Alvedon precis innan läggdax.
  • Jenny S

Växvärk kan lindras av Alvedon och det absolut ingen fara att ge det en kväll för att se om det kan lindra besvären och på så sätt få vägledning om det kan vara växvärk.

Kasta inte pil i gummibåt.
  • limaluma

Tack för tipsen

Jag har fått rådet av andra åxå att ge lite alvedon på kvällen, och om han sover bättre på natten då, så vet man i alla fall att han haft nåt ont som lindrats.

Det är såklart ingen fara att ge lite alvedon om man misstänker att barnet har ont nånstans, det tror jag väl inte? Men jag kanske inte ska fortsätta med det ..
    Men isåfall vet jag ju i alla fall att han haft ont?

Jag ska nog prova.

Annars vet jag inte.... min son har ju alltid sovit dåligt. Så han har ju egentligen aldrig haft "bra" perioder. Men det har i alla fall inte varit så här illa. Varannan timme hela natten är verkligen väldigt jobbigt, och det har pågått i en vecka nu. Så jag har bara sovit 1-3 timmar per natt i en vecka. Känner att jag inte har nån ork längre.
    Är ensamstående åxå så jag har inte så mkt avlastning heller.

ALLA tips mottages varmt just nu

Kram på er

• Freya den fagra

Min tjej på 13 månader ahr haft växtvärk nu när hon skjöt i höjden, jag har masserat hennes smalben lite då och då och alltid innnan natten. Ta ett varmt bad hjälper lite med har jag märkt. Sen sover hon för tillfället med mjuka varma byxor på sig med bred mudd nertill så dom hålls på plats och benen hålls varma. Detta har fungerat superbra.

De svåraste nätterna för henne så har vi gett alvedon, och det har hjälpt.

Movies don't create psychos, movies just make psychos more creative.
  • limaluma

Okej, tack för tipsen

Ska testa detta ikväll, hoppas det går bättre i natt!

• fiarina

När vår kille var runt året började hans växtvärk. Tips på saker som kan underlätta är massage,värme (tex vetekudde)och givetvis värktabletter. Inget farligt i måttliga mängder. Ge honom en tablett innan sovandet så märker du direkt om det är ont i benen han har. Med hjälp av tabletten kan han ju slappna av och det är ju a och o.

Fick tips av sjukhusets barnavdelning att ge honom selen. Han har ätit en selentablett om dagen ända sen 1 1/2 årsåldern och märkt oerhörd skillnad.

Lycka till!

• fiarina

När vår kille var runt året började hans växtvärk. Tips på saker som kan underlätta är massage,värme (tex vetekudde)och givetvis värktabletter. Inget farligt i måttliga mängder. Ge honom en tablett innan sovandet så märker du direkt om det är ont i benen han har. Med hjälp av tabletten kan han ju slappna av och det är ju a och o.

Fick tips av sjukhusets barnavdelning att ge honom selen. Han har ätit en selentablett om dagen ända sen 1 1/2 årsåldern och märkt oerhörd skillnad.

Lycka till!

• limaluma

Kan man köpa Selen för barn på Apoteket eller?

Jag gav honom i alla fall lite flytande Alvedon för barn i natt när han vaknade och var lessen, och han sov faktiskt lite bättre. Och så hade jag tagit å honom ett par mjukisbyxor så att han skulle vara varm om benen. Så det är nog växtvärk ändå...

• Edwin07

Är det inte en separationsfas som han går igenom, har för mig att det är en sådan fas vid 1,5 år. Då brukar de ju sova sämre.

• gagge

Sitter här med samma problem, 15 mån dotter, som bara gnäller och gnäller hela dagarna igenom, vill inte sova på kvällen blir hysterisk och bara skriker, och vaknar på nätterna och vill absolut inte somna om, detta har pågått nu i ca en vecka.

Tror det är nåt med trots och åldern, hon blir vansinnigt arg och skriker och gråter när hon inte får som hon vill och bli tillsagd.

Hoppas på en låååång natts sömn inatt... om man har tur

• fiarina

limaluma: Selen finns att köpa på Apoteket. Vad skönt att ni sovit lite bättre i natt!

• Knortan

Jag har en son på 17 månader och vi har just genomgått en liknande fas, började före jul men har nu börjat ge sej. Tror att de har lite med åldern att göra sen så fick min lilla kille 4 små tänder, de är ju också sånt som kan spöka. Hoppas du får sova snart!

• memlan83

Åååh, låter som min son
    Han vaknade en period när han var 17-18 månader, tror det är en fas just där. MEN, sen så dök det upp en kindtand oxå... dom kan ju vara jobbiga dom me... Och växtvärk tror jag också på... Mycket som händer för dom små liven.

Stolt mamma till William 6/5-06 & Elliot 13/10-07
  • limaluma

Hej allihop

Faktiskt.....i förrgår...så såg jag att en kindtand har tittat ut!
    Hade inte märkt något innan....

Var kanske därför han vaknade varannan timme och verkade ha ont?

Ja man vet aldrig vad det är egentligen...speciellt när de är så smån och inte kan berätta själva.
    Är det inte nån speciell fas, så är det tänder eller växtvärk.....

*såååå trött*

Tack för alla tips och råd och för allt stöd!

Kram till er alla

Svar på tråden Kan 1,5-åringar ha växtvärk? Någon som vet? Vet inte vad jag ska göra längre :-(