bra mat vid magsjuka?? snabbt svar
se rubrik
se rubrik
Det som man kan tänka sig äta & dricka! Är det en bebis, barn, tonåring eller vuxen det handlar om?
Gäller det en vuxen så rekommnderar jag:
1, införskaffa receptfria tabletter från apoteket som stoppar magen.
2, drick mycket ev. vätskeersättning (finns att köpa på apotek eller kan göras själv)
3, mat: kex, blåbärspurré, små portioner, fiberfri mat
Åh, vad ger vi..
rån med lite smör, vatten, utspädd nyponsoppa, rostat bröd med lite kaviar, morotssoppa(stoppande), ris och kokt skinka...
det viktigaste när man har magsjuka är att dricka mycke vätska. avslagen coca cola är oxå bra.
ge/ta en matsked vatten var 5e minut ungefär. tar man mer kommer det upp igen
så länge barnet kräks är vätska det allra viktigaste. när det har upphört och barnet börjar känna sig lite hungrig brukar jag ge en rostad smörgås med väldigt lite smör.
Hmmm, jag rekommenderar inte att ta tabletter som stoppar upp. Det är ju så att är man magsjuk så måste orsaken till magsjukan kräkas eller bajsas ut. Förr sa man att man skulle äta blåbärssoppa, avslagen cocacola, blåbärs pure och liknande. Både jag och min dotter har legat inne på sjukhus p g a olika magjukesymptom. Där sa de att man skulle äta det man var sugen på. Kroppen talar om vad den saknar. Jag testade sist och var så sötsugen på chokladrutor med strössel på. Jag åt det men inte blev jag sjukare.
Viktigt vid kräkningar är att dricka lite men ofta. Lika så äta lite men ofta. Äter och dricker man för mycket på engång så klarar inte kroppen av det och det kommer ut. Under "toppen" av sjukan så skulle jag bara äta flytande. Mitt tips är att ringa rådgivningen så får de ett svar du litar på och av kunnig personal.
Krya på dig/er?