Råa ägg;hur gör ni?
Ekologiska ägg som saluförs omfattas av samma regelverk som konventionellt producerade ägg, d.v.s. de ingår i den obligatoriska Salmonellakontrollen. Däremot är det generellt olämpligt att äta livsmedel som är avsedda att upphettas (dit man nog kan räkna ägg) råa. Om vi tar exemplet ägg kan skalet vara nedsmutsat med diverse bakterier som kan hamna i "äggsmeten" när ägget knäcks. Under graviditet är man extra känslig för infektioner och vissa bakterier kan även skada fostret. Du bör alltså inte äta råa ägg (och helst inte löskokta heller) under graviditeten oavsett om de är ekologiska eller inte. Väl genomkokta ägg går dock bra att äta oavsett om de är ekologiskt eller konventionellt producerade. Henrik Ericsson, veterinär och forskarassistent vid institutionen för livsmedelshygien, SLU
LIVSMEDELSVERKET Svarar till mig när jag sänt dem infon som är överst.
Vi har för närvarande inga inte råd till gravida om specifikt råa ägg.
Råa ägg tillhör inte livsmedlen med förhöjd risk pga listeriabakterier som ju specifikt kan drabba fostret. Vi har inte heller några planer på att ändra råden till gravida ur listeriasynpunkt avseende råa ägg.
Underlaget för våra reviderade kostråd till gravida när gäller risken för toxoplasmaparasiter är inte färdigt. Toxoplasmaparasiter utgör en risk för fostret. Jag har dock nyligen sett en uppgift om att "i akutstadiet (av toxoplasmainfektion) hos hönor kan parasiten föras över till ägget". Jag har ännu inte hunnit efterforska mer om detta, men det skulle kunna innebära att råa ägg från frigående höns möjligen utgör, om än liten, ändock en risk ur toxoplasmasynpunkt. Här är vårt ställningstagande inte klart.
Sedan gäller generellt att råa livsmedel kan innehålla sjukdomsalstrande mikroorganismer. Dessa kan drabba den gravida, men faran är inte på samma sätt riktad mot fostret som listeria och toxoplasma är. Då den gravida dock kan vara extra känslig för infektion av vissa mikroorganismer är det dock viktigt att tänka på att när det gäller ägg välja sådana som är salmonellasäkra, dvs är svenska eller från annat salmonellasäkert land, och som inte är smutsiga. Vidare är mat gjord på råa ägg som inte upphettats eller på annat sätt gjorts säker, t.ex. odentligt surgjord, alltid mycket känslig för mikroorganismer och bör därför förvaras kallt och ätas upp inom en snar framtid.
God kökshygien och mathantering är viktig, dvs exempelvis att tvätta händer, diska redskap mellan olika typer av livsmedel, skölja frukt och grönt, förvara mat kallt och under en begränsad tid.
Hamburgerkedjan MAX gör sin dressing på Danska ägg, MCdonalds vet jag inte som vill inte svara på den frågan.
Köpt Rydbergs gurksallad till korven idag, äggula, står inget vart äggen kommer från eller vart de tillverkats.
De har en fabrik i Danmark kan man läsa på deras hemsida så antar att de gör majonäsen och allt annat på ägg från Danmark.
Vet inte vilka länder som ingår i den säkra salmonella kontrollen av ägg, vet ni/du?
Tror det är Finland och Norge samt sverige.
Man kan köpa majonäs från LIDL som tillverkats i Tyskland.
Vågar ni äta dressing på fiken till sallad, mackor,röror m.m.