• Lilla jag2

Råa ägg;hur gör ni?

Ekologiska ägg som saluförs omfattas av samma regelverk som konventionellt producerade ägg, d.v.s. de ingår i den obligatoriska Salmonellakontrollen. Däremot är det generellt olämpligt att äta livsmedel som är avsedda att upphettas (dit man nog kan räkna ägg) råa. Om vi tar exemplet ägg kan skalet vara nedsmutsat med diverse bakterier som kan hamna i "äggsmeten" när ägget knäcks. Under graviditet är man extra känslig för infektioner och vissa bakterier kan även skada fostret. Du bör alltså inte äta råa ägg (och helst inte löskokta heller) under graviditeten oavsett om de är ekologiska eller inte. Väl genomkokta ägg går dock bra att äta oavsett om de är ekologiskt eller konventionellt producerade. Henrik Ericsson, veterinär och forskarassistent vid institutionen för livsmedelshygien, SLU

LIVSMEDELSVERKET Svarar till mig när jag sänt dem infon som är överst.

Vi har för närvarande inga inte råd till gravida om specifikt råa ägg.

Råa ägg tillhör inte livsmedlen med förhöjd risk pga listeriabakterier som ju specifikt kan drabba fostret. Vi har inte heller några planer på att ändra råden till gravida ur listeriasynpunkt avseende råa ägg.

Underlaget för våra reviderade kostråd till gravida när gäller risken för toxoplasmaparasiter är inte färdigt. Toxoplasmaparasiter utgör en risk för fostret. Jag har dock nyligen sett en uppgift om att "i akutstadiet (av toxoplasmainfektion) hos hönor kan parasiten föras över till ägget". Jag har ännu inte hunnit efterforska mer om detta, men det skulle kunna innebära att råa ägg från frigående höns möjligen utgör, om än liten, ändock en risk ur toxoplasmasynpunkt. Här är vårt ställningstagande inte klart.

Sedan gäller generellt att råa livsmedel kan innehålla sjukdomsalstrande mikroorganismer. Dessa kan drabba den gravida, men faran är inte på samma sätt riktad mot fostret som listeria och toxoplasma är. Då den gravida dock kan vara extra känslig för infektion av vissa mikroorganismer är det dock viktigt att tänka på att när det gäller ägg välja sådana som är salmonellasäkra, dvs är svenska eller från annat salmonellasäkert land, och som inte är smutsiga. Vidare är mat gjord på råa ägg som inte upphettats eller på annat sätt gjorts säker, t.ex. odentligt surgjord, alltid mycket känslig för mikroorganismer och bör därför förvaras kallt och ätas upp inom en snar framtid.

God kökshygien och mathantering är viktig, dvs exempelvis att tvätta händer, diska redskap mellan olika typer av livsmedel, skölja frukt och grönt, förvara mat kallt och under en begränsad tid.

Hamburgerkedjan MAX gör sin dressing på Danska ägg, MCdonalds vet jag inte som vill inte svara på den frågan.

Köpt Rydbergs gurksallad till korven idag, äggula, står inget vart äggen kommer från eller vart de tillverkats.
    De har en fabrik i Danmark kan man läsa på deras hemsida så antar att de gör majonäsen och allt annat på ägg från Danmark.
    Vet inte vilka länder som ingår i den säkra salmonella kontrollen av ägg, vet ni/du?
    Tror det är Finland och Norge samt sverige.
    Man kan köpa majonäs från LIDL som tillverkats i Tyskland.
    Vågar ni äta dressing på fiken till sallad, mackor,röror m.m.

• Svar på tråden Råa ägg;hur gör ni?
  • Hanah

Oj... tycker det där låter alldeles överdrivet, har aldrig ens tänkt på att det är råa ägg i dressingar osv.. jag äter sånt utan att oroa mig.

• Muskot

Intressant! Jag äter så sällan sån dressing, men däremot kanske jag ska börja tvätta äggen innan jag bakar kakor och äter smet - det är ju enkelt att göra, hur som helst.

• Leos och Vincents mamma

Jag äter inte råa ägg vare sig jag är gravid eller ej. Smakar aldrig på sockerkakssmet o såna saker, men det är mest för att jag tycker det är äckligt.
    Jag tänker inte så mycket på annat, vore det farligt för gravida så borde det ju stå i kostråden som man får o det står inget om det.
    Man kan ju i så fall snart säga att allt är farligt!
    Däremot så tvättar jag alltid händerna o redskapen noga efter att jag har hållt på med råa ägg.

Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 o pyttet i magen BF 1 april-08 Vecka 30 nu.
  • Hawa

Jag undviker råa ägg när jag är gravid, för säkerhets skull. Undviker därför tex dressingar med majonnäs. Har dock inte tänkt på detta med hamburgerdressing, så tack för tipset! Upplever det inte som någon stor uppoffring, vilket det däremot är att inte kunna äta goda ostar...

• LAMadde

Här i USA säger dom att man inte ska äta råa ägg.. om inte äggen är pastöriserade dvs. Jag undviker stekt ägg med hel ägg-gula, kaksmet, hemmagjorda dressingar på restauranger, majonäs.etc. Här säger dom att det är pga listeria risken.

• JPMum2B

Men ett löskokt ägg då? Det är ju inte längre rått..Vad tror ni?

• LilliNor

Jag äter rå äggula när vi gör "carbonara" hemma , skitgott och rått, glömde att det kanske inte ska ätas. men man kan inte sluta äta ALLT.

• Ess

Jag brukar alltid slicka skålen när vi gjort sockerkaka, man kan ju ha otur och få i sig nåt olämpligt men man kan ju inte måla fan på väggen alltid heller.

• jannike85

men ja har ju ätit stekta ägg flera gånger, att äggulan fortfarande är rinnande,
    är det farligt då? Man blir ju orolig!

• gummisnoddan

Jag trodde jag tänkt på allt *S*,har slutat med o slicka sockerkakssmet o ser till att äggen är hårdkokta, kollar att det står att äggen är pastöriserade i färdigköpta röror,såsom potatissallad etc. Men, att det skulel vara ägg i dressignen på Max hamburgare o dessutom danska ägg var nå´t nytt,jag har ätit otroligt många maxhamburgare under min graviditet,så, nu får jag väl sluta med det med...suck...finns knappt nå´t kvar o äta längre, är det bättre o bli sjuk av näringsbrist????

• Nikas

Jag Äter råa ägg. Självklart inte varje dag ;) Men när jag gör en mumsig Pasta Carbonara så är den ju blääää utan en rå äggula på toppen (MUMS). Annars gillar jag nästan bara hårdkokta/halvhårdkokta ägg, så det blir inte mycket löst äggätande annars. Men detta är ju då BARA för att jag tycker det är äckligt.

Svenska ägg ska väl inte vara farliga. Det är väl i utlandet man ska akta sig.

• Muskot

...fast jag måste säga att jag är väldigt noggrann intill hispighet med Livsmedelsverkets lista, och där finns det ju inget om ägg än vad jag vet, så jag fortsätter faktiskt slicka sockerkakssmet ändå

Faktiskt förstod jag inte riktigt det översta i TS heller. Om risken kommer från skalet vore det väl lika illa att äta hårdkokt som löskokt eller rått?

• listo

Jag har tidigare ställt samma fråga till Livsmedelsverket och då fått svaret att svenska, norska och finska ägg anses vara säkra för gravida.

Jag har inte tvekat att äta majonnäs, dressingar eller liknande under någon av mina graviditeter. Jag har inte heller tvekat att äta löskokta ägg.

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
Svar på tråden Råa ägg;hur gör ni?