• starchick

Vem betalar trasig diskmaskin vid husköp?

Nån som vet?
    I början på november skrev vi kontrakt på vårt hus, betalade handpenning och tillgång till huset får vi 1 april(väldigt lång tid att vänta om jag får säga det själv)
    Iaf, igår ringde säljarna och sa att diskmaskinen hade gått sönder.
    Min fråga är alltså, ska dom eller vi köpa ny? Det känns som att dom borde göra det, ska inte huset vara i samma skick som det var när vi gjorde upp affären?

• Svar på tråden Vem betalar trasig diskmaskin vid husköp?
  • Amarone Classico

Exakt detta scenario hände oss, så jag vet vad som gäller

Vi kollade upp med mäklare och jurist och alla var eniga om att säljaren betalar ny diskmaskin, för ni har ju köpt huset i ett visst skick.

De är dock inte skyldiga att köpa en ny, utan det kan bli en begagnad i samma skick som den gamla var (fast hel då )

• Sommaren22juni1979

Står det i kontraktet att diskmaskinen skulle stanna kvar till eran fördel ?

Jag vet när mina föräldrar skulle flytta från vårt hus till lhgt så medföljde inte diskmaskinen i priset , däremot tvättmaskin och tork gjorde .

Och om dessa gått i sönder innan vi flyttat så fick mina föräldrar betala för lagning.

Kram

• Vilhelmina

Själv kan jag tycka att det är skillnad på en ny diskmaskin och en gammal fungerande. Kanske ska de dra av värdet på en gamla, men fungerande, diskmaskinen från köpeskillningen?

Ring mäklaren och fråga vad som är brukligt.

• Sencha

Ja, eftersom det fanns en fungerande diskmaskin när ni skrev kontraktet, så ska det ingå en fungerande diskmaskin vid övertagandet.

Hade den däremot varit trasig redan när ni tittade på huset, eller det inte alls fanns någon då, så skulle ni få betala om ni ville ha en.

Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • starchick

Hm ok, det står inget alls i kontraktet om diskmaskinen. Mäklaren säger att om den är äldre än 10 år så är det köpare som står för det. Men jag kan inte hitta nånting på nätet om att det ska vara så? Hur går jag vidare nu då? säljarna vill inte köpa ny...

• starchick

Hm ok, det står inget alls i kontraktet om diskmaskinen. Mäklaren säger att om den är äldre än 10 år så är det köpare som står för det. Men jag kan inte hitta nånting på nätet om att det ska vara så? Hur går jag vidare nu då? säljarna vill inte köpa ny...

• starchick

• Lotten

Men en diskmaskin i dagens läge e ju inte dyrt så hade det varit jag så hade jag köpt en själv och fått precis det jag ville ha

• Miss Lau

Det ska finnas en diskmaskin i samma skick när ni tillträder som det var på visningen. Var det en gammal skrutt kan alltså säljaren välja att köpa en annan gammal skrutt för 100 spänn på Blocket och ställa dit.

Om jag var ni så skulle jag nog inte "bråka" utan köpa mig en helt ny som jag vill ha efter inflyttningen.

Svar på tråden Vem betalar trasig diskmaskin vid husköp?