• Lanloun

Förlossningen full!

Hej!

Jag ska föda på Borås sjukhus och är lite orolig över vad som händer om förlossningen skulle vara full när man kommer dit. Vart skickar de mig då ? Det finns lixom inget annat sjukhus i närheten här. Låter de mig föda på ngn "provisorisk" plats på förlossningen/annan del på sjukhuset?

Någon som varit med om att det varit fullt när ni kommit till förlossningen ?? Vad fick ni göra då ??

• Svar på tråden Förlossningen full!
  • hejlis

Jag har inte råkat ut för det, men, när du misstänker att förlossningen har startat (tex vattenavgång, värkar eller blödning ) så ringer du till förlossningen. Bra för både dig och dom. Skulle det då vara så att det verkar bli fullt när det börjar bli dags för dig att åka in, så talar de ju om det och då vet du ju det och kan åka tidigare. Efersom du du då måste åka lite längre.

• PillanE

Man bör ju alltid ringa innan man åker in på förlossningen, får man då besksed om att de har fullt så brukar de hänvsisa till något annant sjukhus, t.ex Östra, Mölndal eller Varberg.

Pernilla som hoppas få föda 3:an på Borås i Maj.

• PillanE

Litet tillägg: Jag såg på din presentation att det är ditt första barn, då "brukar" det ju oftast ta lite längre tid... vilket gör att tiden nog finns att åka lite längre om det skulle behövas.

För mig tog 1:an 21 timmar & 2:an 4.

Pernilla

• Nanne84

Jag ska också föda på Borås i maj den 25 e är jag beräknad iallafall. Födde min första där och har aldrig hört att Borås har haft problem med att inte ha platser inte ens under semester månaderna. Men tycker du borde kontakta förlossnings avd. om du känner dig orolig för detta.

• V N

"Vad händer om det är fullt då?" frågade jag på BB-besöket.
    "Det händer aldrig." fick jag till svar.

Så kom jag då in 2/2-06 och det var....fullt!

Jag fick ligga i insläppsrummet 3-4 timmar innan jag fick ett förlossningsrum.
    Men det var ju ingen katastrof i mitt fall. Men dock lite komiskt.

En flickas jumper sitter rätt när männen inte längre kan dra efter andan.
  • Bia 80

Jag vet att när det varit fullt i Göteborg har man blivit skickad till Varberg eller Borås. OM det skulle vra fullt i Borås kan det säkert bli så att du skickas till Göteborg. Går att köra på 40 min
    Men antagligen behöver du inte oroa dig. Man ringer ju alltid innan och kollar läget.

♥ BF +2 ♥
  • Lanloun

Okej! Göteborg eller Varberg alltså ... jo men det ligger ju inte allt för långt bort.

Men ändå, man oroar ju sig att "tänk om jag börjar föda fram barnet i bilen!" även om det är första barnet o det brukar ta långt tid osv ... man kan ju inte vara helt säker.

Finns det möjlighet att bli eskorterad med ambulans om man känner sig orolig ?

Tack för era svar !

• Viggo och pyrets mamma

Misstänker man ett snabbt förlossningsförlopp så kan man få ambulanstransport, om ni skulle åka iväg själva och under färden märka att nu måste vi fram snabbt så kan man få poliseskort, en polisbil möter en och kör före till förlossningen. Men iom att du är förstföderska så är det nog ingen större risk om ni bara ringer till förlossningen i tid.

• candyheart

om det är fullt så brukar man antingen få fortsätta med öppningsskedet i undersökningsrummet och få en förlossningssal senare, eller få åka hem om det är ett alternativ eller så ordnar den förlossningen plats på annan och eventuell transport. Detta är inte ditt ansvar men för att slippa oro, så ring först!

• vivi85

första förlossnigen behöver inte ta lång tid.. för mig tog det 10tim från första värk!

Svar på tråden Förlossningen full!