• Anonym

Byta till billigare djurmat

Vi har fått lite sämre ekonomi pga olika omständigheter och försöker hitta olika sätt att skära ner på våra kostnader. Ett sätt är ju att tillfälligt byta till billigare katt- och hundfoder. Men är det bara skit i den billiga maten? Vi köper normalt vår mat på djuraffär och det brukar ligga på ca 1000 kr /mån för en katt och en hund. Byter vi kan vi spara hundralappar. Vad säger ni? Är så rädd att det i princip inte ska finnas någon näring i billig "skräpmat".

• Svar på tråden Byta till billigare djurmat
  • Anonym

Jag köper kattmat på coop. Tror den heter typ CATZ eller nåt liknande, torrfoder... kostar 59 kr för 4 el 5 kg och mina katter mår utmärkt med det fodret.

Sen läste jag någonstans att Willys hundmat blev bäst i test, ekonomiskt och för hunden.

• Fru U

Jag anser ju att burkmat (mjau och whiskas) är det bästa man kan ge till en katt. Detta därför att en katt bör äta protein och burkmat innehåller det (till skillnad från torrfoder som oftast innehåller väldigt mycket kolhydrater) + att det är naturligare för katten att få i sig vätska från maten

Om hundmat vet jag väldigt lite, men är det verkligen billigare att köpa hundmat i tex Ica-butiken?

Live and let live
  • Fru U

Att ge katten whiskas eller friskis torrfoder en längre period är att göra katten en otjänst

Live and let live
  • Anonym

Mina katter hör till den tråkiga modellen som inte ens äter burkmat... Jag har 3 och bara en av dom äter burkmat.. de andra två slickar max i sig gelén...

• Anonym

Varför?
    Fru U skrev 2008-01-17 14:50:19 följande:

Att ge katten whiskas eller friskis torrfoder en längre period är att göra katten en otjänst
  • Mijjo

vi har rätt så några hundar och vi kör med en helsvensk mat som man hittar på storvaruhus typ Maxi,Eko,coop ect, kostar 129 för 18 kilo.
    Vi har provat alla möjliga sorter innan vi hittade detta foder,,mina hundar är fina i hullet glansiga och fina i pälsen,ingen mjäll eller likande.Det blir samma stl på "högen" efter dom som efter ett dyrare foder..

• Nattskatta

Tycker det inte är så billigt i en vanliga affär. Rekommenderar att gå in på olika djurforum angående om maten är bra eller inte. Många säger både att den är lika bra men andra säger att den är sämre. Man vet inte vad man ska tro.

Jag kan bara prata för mig och skulle vi byta kattmat så blir vår ena katt sjuk igen. Han har haft urinsten flera gånger men aldrig med denna mat han äter idag. Och det är veterinärsmat, vilket är en okstnad på 500:- /månad. Det är det värt.

När vi bestämde oss för att ändra lite i ekonomin så gick vi ner i pris på kattsand. Kan man inte göra något sådant i ert fall?

• Anonym (hundägare)

det finns billig hundmat som är bra, jag skulle nog rekommendera doggy extra blåa säcken kostar ca 270 kr för 18 kg och räcker ju i en månad. Jag tycker det är bra mat iaf.

En royal canin kattmat påse på 3 kg kostar väl 200 eller ngt och den ska väl räcka i en månad står väl på?

När jag hade katt köpte jag en 3 kg och en everclean kattssand och det räckte en månad, men den sanden är dyr iofs, jag tycker eldorado är bra och billig om man avnänder bra kattmat :)

• Fru U

Och jag har fem och 2 av dem svälter hellre ihjäl än rör blötmat

Anonym skrev 2008-01-17 14:50:47 följande:
    Mina katter hör till den tråkiga modellen som inte ens äter burkmat... Jag har 3 och bara en av dom äter burkmat.. de andra två slickar max i sig gelén...
    Live and let live
Svar på tråden Byta till billigare djurmat