• Anders32

Vad gör man mot hicka?

Vår lille kille är nu sex dagar och får hicka ganska ofta.
    4-5 gånger varje dag(10-15 min), varför får han det och har ni några bra tips vad man kan göra för att han ska bli av med sin hicka?

• Svar på tråden Vad gör man mot hicka?
  • MalinI

Vår dotter har samma problem.
    Amma, eller lägg en filt om honom. Det funkar på våran tjej i alla fall.
    Vissa barn hickar mycket.

• knubbsälen

Dotra nickade allt som oftast och gör det fortfarande en del. Jag tror inte att de små störs lika mycket av hicka som vi vuxna tror, men då hickan blir långvarig får hon bröstet. Om hickan går över pga bröstet eller helt enkelt går över av sig själv vet jag inte, men oftast försvinner den.

• Junia

Min gosse hickar också ofta. Jag fick veta på BVC att det beror på att magsäcken, när den är full, trycker på diafragman. Diafragman blir klämd mellan lungorna och magsäcken och det blir en typ av kramp! Det kan också uppkomma om barnet är kallt. När gossen får hicka brukar det hjälpa att amma ett par minuter.

• knasen

Mössa på huvudet sa de till mig på BB!!! ( vet inte om det funkar provade aldrig själv)

• therese

Ibland får barn hicka om de inte fått rapa ordentligt efter maten. Prova att lägga bebben ganska högt upp över er axel, och buffa irumpan eller smågunga lite upp o ner med "knäsvikt". Efter ett par minuter kommer det nog en eller ett par rapar.

Hoppas det blir bättre!

• Elinmamma

Våran tjej får fortfarande hicka med jämna mellanrum, och hon är 1 1/2 år... Men ialla fall när hon var liten fick hon AD-dropparna när hon hickade och då gick det oftast över. Annars amning, lite vatten ur en mugg eller dyl. En kompis sa att det hjälpte om man la en varm hand på pannan men det märkte vi aldrig att det hjälpte... ;)

• Jenny N

Mn lilla tjej hickar jätteofta, och jag ammar för att det ska gå över, det brukar räcka med ett par minuter så är den borta.

• jenny 20

Dom små liven kan få hicka om dom är kalla.prova att amma eller ge honom lite ersättning.eller en tesked med vatten =)

• Venus

Båda mina barn har hicka ganska ofta... Stora tjejen blir 3 nu och lillkillen är en månad, och detta får de när de är mätta...

Har fått rådet att amma lillkillen när han får hicka, men han är ju mätt när han får den så det är inte så lätt då *skrattar*
    Brukar funka att lägga honom vid bröstet efter ca 10 minuters hickande om det inte gått över än och det brukar funka OM han tar bröstet...

Den stora tjejen får hicka tills hon slutar... När hon var liten var det oxå bröstet som gällde efter ca 10 minuter...

Svar på tråden Vad gör man mot hicka?