• Tissan

Halsbränna! Hjäääälp!

Nån som har nåt snabbt tips mot halsbränna? Håller på att döööö på riktigt. Nästan så jag hellre bryter benet eller nåt. Panik!
    Trevlig valborgsmäss på er!

Kram Tissan

• Svar på tråden Halsbränna! Hjäääälp!
  • Pyris

Samarin

På mig hjälper/lindrar det att suga på isbitar.

• Comedia

Brukar köra med Novalucol. Finns inga att tillgå så är det ett knep att knapra i sig lite knäckebröd.

Lycka till, det är ett litet h*lvete med halsbränna!

• Elinmamma

Bubbelvatten, typ ramlösa hjälper oxå! Och finns att lätt få tag på närmsta mack, butik kiosk! ;) Men som sagt Noalucol är det som hjälper bäst!

• kissemjao

Så här tar jag mig an problemet:
    1. Huskurer, typ käka sötmandel, havregryn och dricka mineralvatten.
    2. Samarin, novalucol, rennie, link osv (finns receptfritt på apotek). Dessa läkemedel neutraliserar syran
    3. Gaviscon (receptfritt) , lägger sig som ett lock på maginnehållet så det inte ska bubbla upp igen. Bubbligt skummigt, skitäckligt både som tablett och flytande, men ganska effektivt även mot en rejäl halsbränna.
    4. När inget annat hjälper... Losec mups eller omeprazol. Hämmar syratillverkningen så du producerar mindre magsyra. Finns också receptfritt men det är dyrt, så be läkare om recept.

• Kiralves

för mig fungerar hasselnötter och mandel bättre än apotekets tabletter, en flytande medicin som jag fick mot halsbränna fick mig att kräkas

• Tissan

Tack för svaren!

Som nån sa så är det verkligen ett helvete med halsbränna.
    Ska nog gå och bränna ner en brasa strax :)

Tissan

• yaaniz

novalucol receptfritt på apoteket ca 40kr hjälper iaf för mej

• Brevdruvan

Brända mandlar
    Pepparkakor pga bikarbonaten. Därför borde andra småkakor som innehåller bikarbonat hjälpa...

• mutti2

Jag kör med Rennie. Lindrar bra och snabbt. Ät små portioner och undvik starkt kryddad och fet mat. En liten klund mjölk sägs lindra. Sov med högt huvudläge... Hoppas att det hjälper!

• Halv brasilianskan

Jag dricker loka smultron när min halsbränna sätts igång då försvinner den tack och lov:)

• Lilla Bettan

Losec mups är det enda som hjälpt mig...provade allt i den ordningen som kissemjao beskriver!!! Känner inte av halsbrännan alls med dessa tabletter. Enda nackdelen är att läkaren sa att jag bara fick ta dem en vecka i rad så nu hoppas jag att det inte blir lika allvarligt som innan när jag slutar med dem!!!
    Tuggade säkert 10 gaviscon om dagen innan jag började med dem..usch och fy det vill jag inte börja med igen!

Lycka till

Svar på tråden Halsbränna! Hjäääälp!