• Rauklisa

Autistiska drag!

Hej! Har precis fått diagnosen autisktiska drag från en barnläkare och nu drar cirkusen igång med psykolog, specialpedagog, logoped mm. Detta gäller hennes tal, hon är nu 31/2 år och pratar väldigt dåligt, blir lätt jättearg och stänger in sig och lyssnar dåligt (hörselkontrollen var bra), sen är hon utanför gruppen vid dagmamma, sitter liksom utanför och leker med sig själv. Är det någon som varit med om samma och hur har det gått?
    Orolig mamma

• Svar på tråden Autistiska drag!
  • Barn6

min son har autistiska drag , adhd, trottsyndrom och språkstörning
    min son lekte mycket utan för gruppen när han var i din dotters ålder, nu istället så vill han va med och leka men istället för att ta konakt och va med leken så bråkar el svär han sig fram, så innan de hinner leka hinner de ofta bli osams.

han är också jätte arg ofta, pratar men lite sluddrigt och kan int säga alla ord rätt tex pappegoja e kakkedoja.
    som du säger om hörseln så lyssnar han dåligt, lyssnar på det han vill man måste ibland fråga han flera gånger innan han reagerar.

bråkar och slåss, svär, kastar saker, det är daglig rutin just nu som håller på att knäcka en.

• pcalma

Hej! Jag har en flcika som är 3,5 år. Hon är just nu i sluttampen på sin utredning. Det lutar åt autism med adhd-problem. Känner igen det du beskriver och känner mig i samma situation. Vi hat fått hjälp med att strukturera dagarna och göra scheman. Förekomma, förebygga och förbereda...

• solisinne

Det låter lite som vi hade det när min tjej var liten, hon är elva nu och fick diagnos VT06 (AS). Hon pratade visserligen ganska mycket, språkmelodin var korrekt, men det lät bara som bubbel. På förskolan hade hon logopedhjälp samt 50% resurs (eftersom ingen förstod henne blev hon tillslut ilsk och slogs)
    När hon väl började prata och fick en bättre begreppsuppfattning så gick allt mycket lättare, men nyckelordet för oss är att ligga ett par steg före. Berätta vad som ska göras, be henne återberätta vad som sagt så jag vet att hon hört/förstått. Men det är en helt underbar tös som fixar så mycket själv, hon fixar frukost till familjen på helgerna, går själv till sångträning, och har en enormt kreativ ådra som yttrar sig i skrivande (hon vill bli författare)... Hon leker fortfarande mycket själv, men med lite lock och pock så är hon med och spelar spel eller leker med lillebror.

Jag hoppas innerligen att ni får stöd från habiliteringen och orkar kräva all hjälp ni kan få. Har ni kontaktat Kommunen för att få en LSS-handläggare? De kan lotsa er genom systemet, ordna avlastning/kortis, tipsa om bra kurser etc.
    (Hoppas att det inte blev för långt)

Ta hand om er!

• Maria med 3

De har fått bra svar från såna som vet m mycket mer om det här än jag, men vill tipsa dig om en sak. Ligg på hårt på kommunen för att få en resurs till din dotter (ifall det är så att hon behöver en). Då kan hon få vara ett barn i barngruppen på samma villkor som de andra och dagmamman kan få ägna sig åt att vara dagmamma åt henne.
    Jag känner igen precis det du beskriver från ett barn hos en kollega till mig och trots att vi försökt (från personalhåll) att få till en resurs så händer ingenting. Det gör att hela gruppen (även det här barnet) blir lidande av situationen och dagmamman drar ett alldeles för tungt lass. Don dotter kanske inte alls har så svåra problem som det här barnet har och det ändå fungerar hos henne, men om det blir problem är risken rätt stor att de bara låter tiden gå tills hon börjar 6-års. Det är lång tid för ett litet barn när det inte fungerar.
    Kanske bor jag i en dålig kommun, men det är min erfarenhet.

• CarlaD

Hej snälla ta hand om era barn och försök vara stöd för dem, hur kämpigt det än kommer bli, särskilt i tonåren. Vissa orkar inte med sina barn som kanske har beteendeproblem och hamnar snett i samhället, men försök ha rutiner, trygg och stabil hemmiljö, och regler.

• ninni27

Hejsan! Jag är en mamma på 27 (fyller 28 i år) som har en son på snart 9 som har autistiska drag. Efter många utredningar o prover fick vi svar i somras. Han är född med en förlust på sin x-kromosom. Denna förlust har även medfört att han har hemskt torr hud som kallas ichtyos, han har även alltid varit kort i växten som också medföljer denna diagnos. Denna diagnos drabbar endast pojkar. Mamman kan vara bärare, men klarar sej från symptom eftersom vi kvinnor har två x-kromosomer o den andra är frisk. Fick reda på häromdan att jag bär på denna gen, så nu ska dom ta prover på min mamma o syster för att se om dom också bär på den. Jag har en dotter på 3 o en son på 5 mån som är frisk. Om jag skulle bli gravid igen o barnet är en pojke är chansen 50% att han skulle bli drabbad, skulle barnet vara en flicka finns chansen att jag för över genen så hon blir bärare, vilket innebär att den dan hon får barn finns risken att hennes pojkar drabbas av samma. Min dotter får bestämma själv när hon blir äldre om hon vill kolla om hon bär på denna gen. Har tagit lång tid att få alla svar men samtidigt är jag glad för de, annars kanske jag inte hade vågat skaffa mina två andra barn som lyckligt nog blev friska. Skulle gärna vilja ha ett till barn men vet inte om vi vågar med tanke på risken. Har varit väldigt jobbiga o tuffa år med 9 åringen så vi vet inte om vi skulle orka med detta igen.
    Idag går han i vanlig skola, första klass (gick ett extra år på dagis). Han har en egen assistent som är guld värd. Utvecklingen går framåt även om de går sakta. Kan väl tänkas att de blir särskola efter klass 6, vi får se. Man får ta en dag i taget.
    Oj va jag skriver, men skönt o häva ur sej endel. Man känner sej ganska ensam när man har ett funktionshindrat barn, tur man kan gå in här o se att de finns andra i samma situation.
    Kram på er alla kämpande föräldrar

• Rauklisa

Tack snälla rara för alla era tips och råd.. Nu känner jag mig inte så ensam längre.Tack..
    Vi ska på möte 2 med doktorn på tisdag och ska svara på typ 200 frågor osv.
    Jag har en liten fråga till.. Har era barn någon koppling med att ha haft kolik när dom var små bebisar? En liten funderare. Hur har era förlossningar varit? Jag hade akut kejsarsnitt efter värkar i 4 ddg. En liten funderare bara om det hör ihop...

Jag har sån tur att min sambos syster är specialpedagog och hon är på oss om allt med kommuner och landsting osv.
    Som tur är min sambo tuff och hård när det gäller så vi kommer göra allt i vår makt.

Bra sagt där om dagmamman, har tänkt på det ibland. Tösen tar sån plats där och dagmamman får knappt gå på toa..

Ja ja det var lite funderingar till..
    Kram Tess

• hymafr

Bara en liten tanke angående det där med att våra barn behöver stabilitet, förutsägbarhet och kontinuitet: En vis person sa till mig för några år sedan att det är ju egentligen vad man skulle önska att alla barn skulle få.
    Så vi alla föräldrar med autistiska barn kan ju glädja oss med att vi gör för våra barn det andra föräldrar borde göra för sina barn, men oftast inte gör.

• Rauklisa

Oj tack för dom orden hymafr...
    Jag har ju varit hemma och tagit hand om henne nu i över 3 år så dom orden behövde jag höra..Tack...

• Rauklisa

Oj tack för dom orden hymafr...
    Jag har ju varit hemma och tagit hand om henne nu i över 3 år så dom orden behövde jag höra..Tack...

• ludenben

min son har autistiska drag och även adhd. han är agressiv, slåss spottar osv när han inte får som han vill. Rutiner är a och o för att det ska funka här hemma. Samma sak varje dag i princip. Avikelser som att ha gäster hemma är jättejobbigt.

Jag fick akutsnitt i vecka 36+6. Det kan ha ett samband där men även ärflighet.

• Lilla bebisen
    Rauklisa skrev 2008-01-19 14:49:23 följande:
    Tack snälla rara för alla era tips och råd.. Nu känner jag mig inte så ensam längre.Tack..Vi ska på möte 2 med doktorn på tisdag och ska svara på typ 200 frågor osv.Jag har en liten fråga till.. Har era barn någon koppling med att ha haft kolik när dom var små bebisar? En liten funderare. Hur har era förlossningar varit? Jag hade akut kejsarsnitt efter värkar i 4 ddg. En liten funderare bara om det hör ihop...Jag har sån tur att min sambos syster är specialpedagog och hon är på oss om allt med kommuner och landsting osv.Som tur är min sambo tuff och hård när det gäller så vi kommer göra allt i vår makt.Bra sagt där om dagmamman, har tänkt på det ibland. Tösen tar sån plats där och dagmamman får knappt gå på toa..Ja ja det var lite funderingar till.. Kram Tess
    Hejsan

Min dotter som är autistisk så skrek i princip till hon var 14 månader... det är nog det enda jag kommer ihåg från hennes uppväxt..
    Hon är dessutom tvilling.. har en identisk tvillingsyster som är fullt "frisk/normal"

min dotter är 14 nu och resan med henne både är och har vart lång!!

Jag önskar dig/er all lycka i framtiden
    För även om mkt känns tungt så vill jag ändå säga, man får många goda skratt på vägen och det är det som gör att man "överlever" vår vardag

Varm kram
  • Little Ms Chatterbox

Jag vill tipsa om en bra sida, om du inte redan har sett den. http://www.attention-riks.se/site/ 
    Dom har ett forum också, tror att man måste vara inloggad för att kunna läsa där, men är inte säker. http://attention-riks.org/forum/index.php
    Det här är också en bra sida. http://bokstavsfolk.ifokus.se/ Jag har inte tittat så mycket där än men den verkar bra.

//Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • kaffemamma

Hej!
    Är det inte lite konstigt att du fått diagnos från barnläkaren innan utredningen satt igång?
    Min son är 3 1/2 och om någon månad drar en stor utredning igång på BUP. Barnläkaren skickade remiss till BUP, vi fick träffa en person där som skulle avgöra om det skulle gå vidare till utredning på specialenheten - vilket det skulle - och nu senast träffade vi en psykolog på specialenheten för den här typen av störningar hos barn. Men fortfarande är själva utredningen 1-2 månader bort och efter utredningen tror jag det tar lite tid innan man eventuellt får diagnos.
    Själv pendlar jag. För ett halvår sen när barnläkaren nämnde ordet "autistiska drag" och jag kollade upp det så tyckte jag att nästan allt stämde på pricken. Sen har vi lagt mycket tid på att jobba med hans språk, ge honom egen tid, följt logopedens tips osv och han har gjort väldiga framsteg även om han fortfarande ligger mycket efter andra barn, framförallt språkligt men också socialt. I dagsläget ser jag inget "autistiskt" i honom här hemma.
    Vi får väl se vad utredningen visar och jag pendlar som sagt í mina känslor och förhoppningar / farhågor.
    Hittade en bra sida idag där det finns information om allt från olika "behandlingsmetoder" till juridiska rättigheter: www.autism.se
    Hör gärna mer om din dotter eftersom våra barn är så nära i ålder och det verkar röra sig om liknande problem!

• Röda

Åh, det där stämmer så bra.

Jag har visserligen en dotter med Down syndrom, men de anpassningar som görs för henne har gett hela förskolan ett sådant lyft för alla barnen. Det ÄR bra för dem också, och jag tycker att det var sådant som saknades innan:
    Men "vanliga" barn klarar sig. Oftast. Tyvärr kanske.
    hymafr skrev 2008-01-21 10:10:28 följande:
    Bara en liten tanke angående det där med att våra barn behöver stabilitet, förutsägbarhet och kontinuitet: En vis person sa till mig för några år sedan att det är ju egentligen vad man skulle önska att alla barn skulle få.Så vi alla föräldrar med autistiska barn kan ju glädja oss med att vi gör för våra barn det andra föräldrar borde göra för sina barn, men oftast inte gör.
  • Inger

Hej!
    Fick utlåtandet "drag inom autismspektrumet" i tisdags och blev helt ställd på pottkanten. K har heft mkt öronproblem och fick rör för ett år sedan (är nu 3,5) och vi har tänka att hans sena tal och ointresse för andra barn och sociala kontakter berott på att han inte hört.. Komemr att följa tråden och återkommer!
    Mvh Inger

Svar på tråden Autistiska drag!