• Beckah82

Knölar i bakhuvudet på bebis?

Min bebis har små knölar i bakhuvudet. Jätteskumt. Det är två stycken som sitter rätt djup in på höger sida i bakhuvudet.

De syns inte men känns när man fingrar där. Ganska hårda, flyttbara, gör inte ont alls (inga reaktionener när man trycker).

De sitter för högt upp för att vara nacken (lymfkörtlar) men jag vet inte...det kanske är lymfkörtlar iaf?

Eller fettknölar?

Han är inte och har inte nyligen varit sjuk.

Vad kan det vara? Fundersam

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Svar på tråden Knölar i bakhuvudet på bebis?
  • Beckah82
    zandrisen skrev 2008-01-17 20:03:03 följande:
    Har inte den blekaste aning... Men fettknölar kan ju förklara de skummaste knölar. Prata med bvc
    Ja jag tänkte höra av mig imorgon till BVC glömde ändå AD-droppar på förra kollen och mina är slut.

Tänkte bara att någon kanske har en idé här på FL där alla vet allt
  • lillvilda

sonen hade knölar i nacken/bakhuvudet så jag frågade läkaren på bvc hon sa att det var några körtlar, det var tydligen helt normalt.

• Saltlakrits

Min son hade det så och det var lymfkörtlar.
    Jag trodde inte att de satt så högt upp, men de hade visst där också

Min son hade sina i höjd med öronen ungefär...

Mamma till tre underbara barn!
  • RulleBulle

Har upptäck samma (2 st små kulor) på min 8-månaders. Jag har ringt o lämnat medd till bvc o hoppas de återkommer. Tycker också att mina sitter mer på huvudet o inte i nacken. Något till hö. Jag hoppas att det inte är ngt farligt. Storebror hade förstorad körtel i ljumsken förut. Kulan känns ungefär lika stor o jag hoppas att det är samma, eller kanske fettknöl. Har du ringt bvc?

• lillvilda

ja på sonen satt de nog mer på huvudet oxå. Men hör med bvc för säkerhetsskull det är dumt att bara gå på vad vi på fl säger men jag är det samma som sonen hade vilket det låter som så är det ingen fara.

• Merle

Åh, vad bra, det har jag undrat över, min lilla tjej har också det, eller hade, nu har jag inte känt efter på länge. Ofarligt alltså säger ni? Bra.

• Beckah82

Men naturligtvis går man väl inte på vad FL:arna säger kan väl vara intressant att fråga ändå. Jag hade givetvis redan ringt sjukvårdsupplysningen innan och ja, jag ska ta det med BVC nästa gång jag har ärende där vilket är snart för jag måste svänga förbi och få AD-droppar

• Geshia

Liam har me såna "knölar" BVC tanten + läkaren sa att de var körtlar, iallafall de Liam hade sen vet jag ju inte om de e samma på alvin.

• ashera

Jag har hört/läst någonstans att är knölarna flyttbara så är det inga farliga knölar.
    Min son hade en liten knöl under knäet, också flyttbar. Vi kollade upp den på bvc, de visste inte riktigt men trodde det var en fettknöl. Vi skulle ha bett läkaren kolla på den på nästa läkarkontroll, men innan dess försvann den bara.

• msRose

BVC läkaren sa att det var körtlar när jag visade min sons knölar. Bara normalt.

Svar på tråden Knölar i bakhuvudet på bebis?