• Hannish

Hur känns mjölkstockning..?

Jag har en son som är fyra månader. Har ammat hela tiden och även gett tillägg 1-2 gånger om dagen. Nu de senaste veckorna har han börjat äta gröt och smakisar också.

Inatt vaknade jag och var jätteöm i ena bröstet. Sonen ammade lite och sen pumpade jag så mycket som möjligt. Gör ganska ont när mjölken skall ut, men känns samtidigt skönt för det släpper lite i bröstet. Saken är den att det är ömt hela tiden, även när jag precis ammat och bröstet är mer eller mindre tomt. Har haft så här på andra bröstet vid 2-3 tilfällen tidigare. Går över efter ett par dagar, ammar och pumpar så mycket jag kan.

Är det mjölkstockning då eller..? Har ingen feber eller andra symptom.

• Svar på tråden Hur känns mjölkstockning..?
  • FannyJakobochJulius

det är nog olika.. mitt bröst blev hårt som en betongvägg... o typ fyrkantiga.. värsta jag varit med om :-P

• T x 3

Ja, det kan det vara. Om bröstet är varmare än vanligt, hårt eller får knölar är det början på mjölkstockning. Då gör det väldigt ont när bebisen börjar amma. Får du feber så har du garanterat mjölkstockning och måste åka till doktorn. Dock så har du gjort precis som man ska. Pumpat och ammat. Jag hoppas att du blev lite klokare. Ha en trevlig kväll.

• Maria V

När jag fick det så kunde jag knappt ha en tröja på mig. Det gjorde så ont på brösten. Man kunde nästa känna där mjölkgångarna gick.. Men om man duschade varmt å masserade så gick det över.. Jag fick feber när jag hade det...

• lillajag82

brösten blir håra knöliga
    men kan få feber samt frossa

om man känner av det så lindra smärtan med en varmduck strålarna mot brösten massera
    tills du känner att dev släpt
    genom duch o masage så sätts rinnreflexen i gång o tömer det som ör överskott i brösten

ha en "filt" lindat runt brösten i bh utomhus
    kyla kan ge mjölkstockning
    så brösten SKA hållas varmt

Emelié010224 & Albin060520
  • denjagär

på mig kunde man se de sk mjölkgångarna, hur de var stockade liksom, brösten var stora och fyllda, känn efter och försök att massera bort det...

• Buus85

Är det mjölkstockning så lär du känna det Det gör grymt ont, dom blir stenhårda o fyrkantiga som nån skrev här ovanför.
    När jag hade mjölkstockning så kunde jag inte ligga och sova på mage, så ont hade jag.

Försök att pumpa ur så mycket som möjligt, så ska du se att det släpper!

• Buus85

Jag hade 38,5 i feber också.

• madde84b

Låter som en "lättare" mjölkstockning, så försök hålla brösten varma och amma ofta eller pumpa!

Jag hade jätteont i brösten, dom var stenhårda och jag hade över 39 graders feber. Inte kul kan jag säga!

Elisa 061114 och Vilmer071229
  • Hannish

precis, tänkte att det nog är "mjölkstockning-light". Ömt, men inte så jättefarligt...

bara att amma på alltså

Svar på tråden Hur känns mjölkstockning..?