• JohannaJan

Vart tar obefruktade ägg vägen?

Kanske en dum fråga men jag har ingen aning.
    Om man går på hormoner eller får flera äggblåsor (det kan man ju få utan hormontillskott) borde ju fler ägg "lossa".
    Om ett ägg blir befruktat, vart tar de andra vägen?
    Man får ju mens för att "spola ut" obefruktade ägg men om ett ägg är befruktat då? Kan man få mens fast man är befruktad? Eller hur funkar det?

• Svar på tråden Vart tar obefruktade ägg vägen?
  • Pucko Buffy

har man släppt två eller flera ägg samtidigt finns det en stor chans att det blir tvillingar, trillinga.... Annars försvinner de ut med en blödning i vanligaste fall, så ja man kan ha en blödning och ändå vara gravid. Det finns de som har regelbunden mens under hela graviditeten. Ibland kan ägget bli befruktat men det är inte livsdugligt och då kan det resorbera och tas upp av kroppen utan att kvinnan får mens, kvinnan kan då få gravliknande symptom. Ett ultraljud brukar tas för att bekräfta detta.

• JohannaJan

Hmmm. Jaså.
    Jag har genomgått en insemination och jag hade flera äggblåsor men idag fick jag mens.... Så jag ringde barnmorskan och vi bokade in en ny tid nästa månad för en ny insemination. Hon sade inget om "chansen" att jag ändå kunde vara gravid.
    Nu tror jag ju inte det.... har tappat hoppet....

• Dimitra

De absorberas väl av kroppen? Om man har tilltäppta äggledare så rinner inte de obefruktade äggen ut med mensen utan kroppen "städar undan" dem ändå.

Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Bliglin

Mensen är inte äggen, det är livmoderslemhinnan -som blodfyllts för att kunna ta emot det befruktade ägget- som man blöder ut. Ett ägg, eller även flera ägg, är så yttepyttesmå att de knappt märks, de absorberas av kroppen.

• Pucko Buffy

Jag tror det funkar så att bara för att man har många äggblåsor betyder det inte att man släpper flera ägg, normalt är att man släpper ett åt gången. Man kan ha äggblåsor i olika storlekar som ligger och "väntar" på att släppa. Det där styrs av hormonerna i kroppen. Det är eg ganska svårt att pricka precis rätt tidpunkt då ägget kan bli befruktat, därför kan spermierna leva i flera dagar under rätt betingelser.

Ang menstration, Ibland tar det lite tid innan hormonerna är så kraftiga att mensen slutar när man är gravid, där av mens trots graviditet. Känner du minsta lilla tecken på bröstspänningar, illamående eller kanske en "klump" i magen så kan det vara tecken på graviditet. Är du osäker, gör ett gravtest efter mensens slut. Annars är det nog bara att vänta tills nästa äl och köra på då igen.

Lycka till med bebisverkstan

• pokeråsa

Hej

Sitter här o funderar när en kvinna har sterisilerats sig så klipps eller förstörs äggledarna. Vad händer med äggen då och varför har man fortfarande mens (blödningar)?

• Omogen citron
    pokeråsa skrev 2013-08-07 16:57:51 följande:
    HejSitter här o funderar när en kvinna har sterisilerats sig så klipps eller förstörs äggledarna. Vad händer med äggen då och varför har man fortfarande mens (blödningar)?

Blodet (hos både en steleriserad och en icke steleriserad kvinna) kommer från livmodern, livmodern gör en fin bädd som ägget ska ligga på då det blir befruktat. Befruktas inget ägg förstörs denna bädd och vi blöder ut den. Då man steleriserar en kvinna klipper man bara av äggledaren, livmodern är fortfarande kvar och gör sin bädd varje månad.

Äggen i äggledarna stannar kvar där hos den som är steleriserad tills man kommer i klimateriet. Då är äggen för gamla och förstörs. (Detsamma händer med en oseteleriserad kvinna.)

Alla ägg vi har skapades redan då vi var foster, kvinnor skapar alltså inga nya ägg under sin levnadstid. Äggen tar inte slut heller, vi har miljontals ägg i äggledarna.
Svar på tråden Vart tar obefruktade ägg vägen?