• Skrorpen

har alla lågt blodvärde

mitt blodvärde är 111 och jag äter 2 st niferex per dag..

• Svar på tråden har alla lågt blodvärde
  • mamma37

Jag ligger på 123 och äter en om dagen MEN vid mina tidigare graviditeter så drack jag blutsaft istället och fick upp värdet på mindre än en vecka!!!

• Pson

Jag ligger på 103 och äter massa järn... låg förra gången också...
    Men det blir nog bra!!
    Trevlig Valborg..

• mutti2

Jag har 110 och äter nu järntabletter, Obsidan. Blir lite konstig i magen av dom och så skiter jag svart bajs...

• kixan

Nej, inte alla, men ungefär 90% av alla gravida kvinnor behöver järntillskott. Jag är lyckligtvis inte en av dom.

• stanna

Jag har haft bra värden hela tiden och har inte behövt ta järntillskott. Är nu i vecka 39...

• Pallas

Min läkare är helt lyrisk över mina värden hela tiden. Tillhör också dem som inte behöver tillskott.

• Sea star

Hej!
    Jag hade hb 144 vid inskrivningen och i v. 26 hb 141. Behöver inte äta järntabletter alls. Äter dock leverpastejsmackor varje dag. Mest för att det är så gott! Sista jag var hos bm, förra veckan tog vi inget hb eftersom hon inte tyckte det behövdes.

Sea star, v. 31

• Nightwish3

blodvärde vad är det??

Antagligen har jag bra blodvärde... fast iof har jag ätit järntabletter. Antar att det har något med blodvärdet att göra...??

• Extremebettygirl

Jag hade 135 i hb vid inskrivningen.. vid mitt förra besök låg det på 103 Lite smått skillnad.. O det känns.. uschaaa

• Extremebettygirl

Blodvärdet (Hb) brukar man kalla mängden röda blodkroppar, hemoglobin, i blodet. Man brukar mäta i gram per liter och ett normalt värde för en man är c:a 130-170 g/l och för en kvinna 116-150 g/l.

Järn ökar de röda blodkropparna..

• nattuggla

JAg hade 100 vid mitt senaste besök, så jag har just börjat med Obsidan järntabletter. Eftersom jag blev konstig i magen förra grav. när jag åt järn, så äter jag GEfilus-tabletter till. Dom e jättebra så denna gång har jag åtminstone inte ännu haft några problem.
    Hur lågt får ni ha innan ni får järn, en undran för det verkar vara högre än här i Finland. Här har vi gränsen 100, men det är klart att det beror ju på hur högt man har annars och hur man mår. MEN det skall inte gå under 100!

• nattuggla

Hur lågt får ni ha innan ni får järn? (glömde frågetecknet ju) :)

• Avelyn

Jag hade 112 vid inskrivninge och fick börja med järntabletter på en gång..på grund av förra graviditetens allvarliga graviditets anemi där jag fick två påsar blod. Mitt värde har rasat och jag har inte fått dricka te eller oboy eller sånt som drar ned järnet. Tabletterna hjälpte ej så jag fick dropp direkt i armen med järn i stället. Låg på 84 innan behandlingen. Nu i vecka 38 ligger jag på 98 och alla är nöjda. Den tid jag har kvar pumpas jag inte mer med järn och jag får äta och dricka det jag är sugen på. Yes

• kixan

nattuggla: 110 har jag hört som lägsta gräns för vad som är OK.

• nattuggla

kixan:
    Tack! Tycker sånt är intressant :)

• Pippilångstrump

Nattuggla: Jag fick börja iv 25 då jag hade 120, skulle gisssa att gränsen går där någon stans, tar en varannan dag och ska i v 30 tetsta igen och se om det räcker.

Svar på tråden har alla lågt blodvärde