• Anonym (Inte nu)

Diane - vågar jag lita på det som p-piller?? Era erfarenheter efterlyses!!

Äter sedan en månad Diane mot acne. Det är ju ett p-piller men får inte skrivas ut som det i Sverige då säkerheten inte är tillräcklig... Vågar inte lita på det riktigt just därför och använder kondom i alla fall.

Ni som ätit Diane, har ni litat på det som p-piller? Hur har det gått? Inga oönskade graviditeter?

Har en son på snart 1 år och önskar vänta lite med fler barn.

Tacksam för alla erfarenheter!!

• Svar på tråden Diane - vågar jag lita på det som p-piller?? Era erfarenheter efterlyses!!
  • silhuett

Jag kan inte uttala mig om säkerheten mot graviditet (men det borde stå på fass.se), däremot har jag hört att man inte får använda Diane under längre perioder (t.ex. som p-medel) eftersom den har mycket högre risk för blodproppar än vanliga p-piller..

• Evitsa

Jag fick blodproppar i både ben och lungor av Diane...... Men som preventivmedel funkade det utmärkt.
    Inget jag skulle rekommendera nån att använda dock.

• Maria222

Diane är i första hand ett preparat mot acne, men som en liten bonus fungerar det även som ett preventivmedel. Det är lika säkert att använda som vanliga p-piller, dvs 99% säkerhet eller så... helt 100 är ju inget egentligen.

Det innehåller högre dos av Östrogen än vad andra p-piller gör och kan därför lättare leda till plodproppar. Det är därför extra viktigt att man inte har högt blodtryck eller hjärt-och kärlsjukdomar i familjen när man äter detta läkemedel.

Jag har ätit Diane under ett års tid med god effekt.

Svar på tråden Diane - vågar jag lita på det som p-piller?? Era erfarenheter efterlyses!!