• tessanior

Bilbarnstolen framåtvänd i Frankrike?

En fråga till er som bor eller har rest runt i Frankrike med bil...

Svärmor och svärfar är där mere nu och ska köpa en bilstol till vår son på 19 månader. De har hittat nån som är till för bra mellan 9-36 kg men det står att den ska moneras framåtvänd. Kan det stämma?

Har fransmännen barnen framåt efter babyskyddet?

• Svar på tråden Bilbarnstolen framåtvänd i Frankrike?
  • miababia

tror faktiskt de flesta länder har barnen framåtvända mycket tidigare än i sverige.

• AnnamedAochJ

det är bara i skandinavien som man har barnen fortsatt bakåtvänt efter babyskydd så vitt jag vet. Själv fick jag köpa bilstol i sverige. Vet att Maxi Cosi fick tillverka en speciell stol (bakåtvänd) för att kunna sälja stolar i Sverige.

Alex, Alex världens bästa Alex
  • SaramedM

Ja tyvärr så stämmer det, övriga europa vänder barnen framåt efter babyskyddet.
    Det dör och skadas långt många fler barn mellan 1-4 år än i Sverige just av det skälet

Så köp en stol i Sverige

• resemamman

I de flesta länder vänder man barnen framåt runt 1-års åldern. Blev nyfiken och googlade lite på barnstolar i Frankrike. Och hittade några forum där franska mammor diskuterade varför man måste ha barnen bakåtvända så länge som till 9kg. Det var ju jättejobbigt... Här på FL kan man ju hitta diskussioner om att man är galen om man funderar på att vända sin 3-åring.

Den enda stolen jag hittade som är godkänd bakåtvänd efter 9kg är denna: www.carrosserieenfantine.com/boutique/fiche_produit.cfm&num=6&type=42&code_lg=lg_fr

Bäst är nog att köpa stol i trygga Sverige och ta med

Svar på tråden Bilbarnstolen framåtvänd i Frankrike?