• Lottis77

Fyll mitt skafferi!

Jag har efter sju år utan skafferi nu flyttat till hus och fått ett fint stort skafferi i källaren med plats för allt! Men jag hade typ två konservburkar med mig i flytten.

Vad ska jag nu fylla skafferiet med? Jag vill ha tips på bra basvaror och konserver som kan vara grund för snabblagad hyfsat nyttig mat som funkar till två hungriga vuxna och en två-årig son. Och gärna lite som man kan göra goda efterrätter av också. Kan nämna att det är svalt i skafferiet, ca 12-13 grader.

Jag handlade lite igår och fick med mig:

6 kg pasta
    5 kg gul lök
    krossade tomater
    champinjoner
    corn flakes

Men mer då? Ladda på så ska jag handla på hemvägen i eftermiddag!

Är det inte semester snart???
  • Svar på tråden Fyll mitt skafferi!
  • phillipha

Nynni:

Jag är utbildad kock/konditor och haf fått en hel del tips från skolan på vad som är bra att ha hemma.

Morötter
    Potatis
    Lök
    Vitlök
    Ättiksgurka
    Inlagda rödbetor (köp stora burkar, ta upp vad du behöver i en mindre och låt den stora stå kvar, klarar sig länge)
    Sylt/Marmelad (koka antingen den själv JÄTTE ENKELT eller handla när det är billigt i affären. Bra att ha hemma om man behöver ngt snabbt till middag-pannkakor)
    Ketchup
    Senap
    Olika sorters mjöl (vete, rågmjöl, rågsikt, mm)
    Ris
    Pasta
    Couscous/Bulgur
    Ströbröd
    Potatismjöl
    Vaniljsocker
    Bakpulver
    Torrjäst
    Socker
    Kakao
    Torkad frukt
    Tomatpure
    Olika sorets konserver (Tonfisk,tomater, svamp, bönor, ärter, majs,) enkelt att värma så har man grönsaker till alla middagar.

Om du är i affären någon gång och det är billigt med ex konserver - handla då hem lite så du har, bra till ex om man någon månad fattas pengar och det finns lite mat hemma.

Hoppas att detta är till någon hjälp!

Kram och lycka till!

• phillipha

Nynni:

Jag är utbildad kock/konditor och haf fått en hel del tips från skolan på vad som är bra att ha hemma.

Morötter
    Potatis
    Lök
    Vitlök
    Ättiksgurka
    Inlagda rödbetor (köp stora burkar, ta upp vad du behöver i en mindre och låt den stora stå kvar, klarar sig länge)
    Sylt/Marmelad (koka antingen den själv JÄTTE ENKELT eller handla när det är billigt i affären. Bra att ha hemma om man behöver ngt snabbt till middag-pannkakor)
    Ketchup
    Senap
    Olika sorters mjöl (vete, rågmjöl, rågsikt, mm)
    Ris
    Pasta
    Couscous/Bulgur
    Ströbröd
    Potatismjöl
    Vaniljsocker
    Bakpulver
    Torrjäst
    Socker
    Kakao
    Torkad frukt
    Tomatpure
    Olika sorets konserver (Tonfisk,tomater, svamp, bönor, ärter, majs,) enkelt att värma så har man grönsaker till alla middagar.

Om du är i affären någon gång och det är billigt med ex konserver - handla då hem lite så du har, bra till ex om man någon månad fattas pengar och det finns lite mat hemma.

Hoppas att detta är till någon hjälp!

Kram och lycka till!

• Lottis77

Toppenlista ju! Får allt plats i bilen tro?

Ser fram emot shoppingen i eftermiddag! Tack så jättemycket!!!

• Cia o krabaten

Jättebra lista!
    har inget att tillägga

Jo förresten.
    Jag tjuvar lite med halvfabrikat.
    tex Lasagnette. Blanda bara i köttfärs och mjölk och få lasagne typ.
    Pulver till pajdeg mm.

Sånt som går lätt att fixa ihop till middag omman inte orkar hålla på timmar med pajdeg tex

• Lottis77
    Cia o krabaten: Tackar! Gillar halvfabrikat, speciellt när man måste laga något snabbt och klockan är åtta på kvällen och inga matlådor finns.
  • cleopatra2

Ris.
    Olika bönor och linser
    Vetemjöl och andra mjölsorter om du bakar bröd.
    Bakpulver
    Torrjäst
    Såser (typ sött,stark chili,ketchup)
    buljong
    Cousous
    Maizena
    Inlagda grönsaker
    Choklad att baka med
    fisk i burka.Det här var några saker jag alltid vill ha hemma.

• Lottis77

cleopatra2:

buljong, inlagda grönsaker och choklad skriver jag dit också - tack tack! Fisk i burk - menar du typ makrill och tonfisk då? I s f åker det också med på listan.

• cleopatra2

jamen,det är väldigt bra att göra en snabb pastarätt med.

Lottis77 skrev 2008-01-18 13:34:58 följande:
    cleopatra2:buljong, inlagda grönsaker och choklad skriver jag dit också - tack tack! Fisk i burk - menar du typ makrill och tonfisk då? I s f åker det också med på listan.
Svar på tråden Fyll mitt skafferi!