• Natli

Tortilla, tacos eller pitabröd??

Hej!

Skulle gärna vilja ha goda recept på fyllning till pita bröd, nåt gott att göra till/med tortilla bröd eller tacos, nachos etc.

Blir mest bara det vanliga här hemma, köttfärs, taco krydda, sallad, paprika etc etc..

Vill prova något nytt gott Minns att i skolan så älskade jag pita bröd och fyllningen som man fick där.

Att vakna upp varje dag och se ditt leende, du är mitt mirakel
  • Svar på tråden Tortilla, tacos eller pitabröd??
  • Thursday

Pitabröd kan man servera med sallad, tomat och lök, falafel, tzatziki och en god, rejält hopkokt, tomatsås.

• Sofis

Vi brukar göra något som vi kallar för norrländsk kebab, med renskav eller viltskav!
    Strimla de rotsaker som du tycker om plus paprika. Stek viltskaven och rotsakerna/grönsakerna för sig. Gör sedan en pepparrotssås alt. vitlökssås på creme fraiche. Sen är det bara att fixa ihop allting i kebaben, blir jättegott

Annars kan du ju göra fajitas med tortilla bröden. Till det behöver du fajitaskrydda, paprika, lök och kyckling. Gör som när du äter tortillas, bara det att du skippar salsan men har vitlökssås och guacamole till! Super gott!!

• Kenzie

Till tortillias eller pitabröd brukar jag marinera kycklingfilé (skuren i bitar) i massa fint skivad vitlök, röd finstrimlad chili, limejuice, paprikapulver och olja. Låt gärna marinera någon timme. Sen steker jag upp kycklingbitarna (tillsätt ev mer limejuice) och servera med sallad, paprika, rödlök, tomater, guacamole och gräddfil. Så himla gott och mycket fräschare än köttfärs.

Älskade Theodor 060329
  • bumse2

Något som min man är tokig i är en köttfärsröra gjort på:
    köttfärs
    kokt ris
    lök
    majs
    salt, peppar
    soja
    sweet chilisås
    lika gott att ha i pitabröd som i tortillabröd
    (brukar toppa men gräddfil eller creme fraiche)

Svar på tråden Tortilla, tacos eller pitabröd??