• LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Hjälp med löp (hund).

Min tik har börjat löpa och jag vet inte så mycket om det.
    Hur länge löper/blöder dom?

När är dom mest fertila?

Jag har nämligen en hanhund här hemma och jag vill inte att det ska ske nån "olycka".

Han verkar dock inte reagera så starkt, luktar lite osv.
    Än så länge så reagerar han inte som alla skräckhistorier sagt.*peppar peppar*

Info tack

• Svar på tråden Hjälp med löp (hund).
  • hubertta

Löpningen börjar med proöstrus (förlöpningen), som kan vara 3-21 dagar, vanligen ca 1 vecka.
    Vulvan svullnar och det kommer blodflytningar.
    Tiken väcker ett visst intresse för hanar, men är ännu inte färdig för parning.

Sen kommer östrus (höglöpningen med "LH-toppen"), längden varierar från 1 dag till flera veckor, vanligen ca 1 vecka.
    Det är nu som hanen visar stort intresse och tiken är färdig för parning. Detta visar hon med att föra svansen åt sidan och "visa" sig för hanen. Och står still vid bestigning.

Sen följer metöstrus, alltså den tid dräktigheten skulle vara (ca 64-66 dygn), oavsett om den parats eller ej.

Perioden mellan löpen, anöstrus, brukar vara 2-10 månader, vanligast är ca 6 månader.

Det kan vara svårt att se när östrus infaller, så om du inte vill ha valpar är det klokt att skilja på hundarna i god tid, och ha dom åtskilda tillräckligt länge då periodens längd kan variera mycket hos olika individer.

Hoppas denna info var till hjälp. Och Lycka Till!

• Vilja00

en tik löper ca 3 veckor, under denna tid inträffar det så kallade höglöpet och under denna tid är tiken mottaglig för hanen o kan göra allt för att komma till (lika så hanen).
    Höglöpet kommer oftast efter 1a veckans blödning o märks då tiken svullnar mer, blöder mindre o viker svansen tydligt i sidled när man vidrör rumpa/svansrot.

Tyvärr är det dock så att det här är otroligt individuellt vilket betyder att just din tik just det här löpet inte ens går in i höglöp, medans hon nästa gör det efter 3dje dygnet eller 18de. Bästa tipset - sära på dem när tiken börjar löpa o håll dem särade minimum 4a veckor. En parning tar ett ögonblick o sker alltid när man vänder ryggen till även när man minsann vet att tiken inte höglöper längre.

En del hanar bryr sig aldrig i tikar som finns i hemmet däremot andra, å andra sidan finns det tikar o hanar som går genom väggar för att komma till. Så räkna inte med att kompostgaller, burar hjälper utan tänk stängda icke öppningsbara dörrar.

En kompis hane åt på 20 min upp en hel dörr, ren tur att det var en dörr kvar till tikens rum... Könsdriften är stark, inte tu tal om saken.

Svar på tråden Hjälp med löp (hund).