När började ni använda matstol till bebisen?
Ja, som rubriken lyder.... Undrar också vad ni gav för smakportioner till era bebisar allra första gången . Har tänkt att börja med smakisar när min lilla tjej är 4 månader.
Ja, som rubriken lyder.... Undrar också vad ni gav för smakportioner till era bebisar allra första gången . Har tänkt att börja med smakisar när min lilla tjej är 4 månader.
Jag började med matstol vid 4,5 mån ålder för då kunde barnen sitta stadigt i den och jag hade börjat med smakisar.
Som smakiskar körde jag mest med färdig burkmat typ potatis/palsternackspure, majspuré och morotspuré. Jag frös in överbliven mat i isbitslådan så att jag kunde värma 1-2 bitar varje gång. Smidigt och billigt.
Med första barnet gjorde jag först egna smakisar av kokt osaltad potatis mosad med bröstmjölk efter råd från bvc. Hon spottade dock ut allt varje gång, så jag gick över till burkmat.
Barnmatstol när han var fem månader.
Första smakportionerna bestod av potatis med några droppar bröstmjölk. Det fick han när han var drygt fyra månader. Sen fortsatte vi med morot, blomkål, haricots verts och sen vidare till frukt och burkar med färdiga rätter.
Kan tillägga att för oss var det väldigt positivt att börja med matstol. Sonen är mycket mer nöjd när vi sitter och äter och han sitter med oss vid bordet, än när han satt i babysittern nere på golvet.
Vår son var runt 5 månader när vi började använda matstolen och han kändes stadig i ryggen. Dock var vi noga med att se till att lyfta ur honom till babysittern eller golvet så snart han verkade trött i ryggen. Smakportionerna var han ca 4 månader och då började vi med katrinplommonpure (pga förstoppning) och har sedan fortsatt med potatis/palsternacka, broccoli (ingen favorit), fruktpureer och färdiga middagsrätter (sedan 5 månader). Han tyckte inte om att äta rotfrukterna för sig på burk men som en färdig middagsrätt med kött o grönsaker slinker de ner utan problem Har haft ambitionen att göra egen mat men hittills har det inte blivit så ...
Vid grötstarten vid 4 månader ungefär
4 mån, när hon började äta smakportioner vi körde på klassikerna potatis som första. sen tror jag det blev palsternacka.
Vi började med smakisar strax innan han var fyra månader, han smakade då den milda havregröten. När han var fyra månader så käkade han förutom gröt även majs och potatis. Någon fruktpuré smakade han också och mosad banan.
Barnstolen började vi med vid ca 4 månaders ålder, men vi stoppade kudde bakom honom dom första gångerna.
Tess
Vid 4,5 månader ungefär. Hon fick först hemgjort mos på potatis som hon vägrade äta. Köpt majspuré gick däremot bra. Men skam den som ger sig, efter ett par gånger var potatispurén ganska ok!
I matstolen satt han väl vid 3.5 månad (en rejäl kille som blev stadig tidigt) men smakisar först efter 4 mån ngn gång.
Det första vi gav var potatis blandad med bröstmjölk!